Re: Serwer dla sporej sieci

Autor: Marcin Wojtczuk (fastviper_at_telkab.pl)
Data: Fri 21 Feb 2003 - 00:11:13 MET

Piotr Klimek claimed:
> W najblizszym czasie bede pewnie musial zakupic serwer dla sieci
> obslugujacej okolo 100 uzytkownikow (w planach mniej wiecej dwa razy
> tyle userow). Na serwerze beda dzialac uslugi typu: WWW, mail,
> iptables, DHCP, HTB, squid, FTP, samba i kilka innych pomniejszych pierdół.
>
> Chcialbym kupic sprzet maksymalnie sprawdzony. W tym wypadku
> wazniejsza od kosztow jest stabilnosc.
>
> Co mi poradzicie? Na calosc bede mogl przeznaczyc zapewne okolo 2500zl

PIII 500 + płyta na chipsecie BX + 1GB ram + bardzo duży dysk twardy.
Dobre karty sieciowe (Intele jakieś może). I nadewszystko: porządna,
dobrze skonfigurowana dystrybucja.

> Co o tym myslicie?

W sumie.. też dobrze :) Pamiętaj, że linux sam z siebie jest bardzo
stabilnie działającym systemem. Dopiero brak ramu czy bardzo mocne
obciążenie procesora (np. 50x odpalone seti_at_home) mogą mu lekko zaszkodzić.
Najważniejszy w Twoim przypadku będzie zakup dobrej pamięci w bardzo dużych
ilościach. I rozsądne regółki firewalla (jeśli myślisz o ograniczeniach
transferu, to szykuj kasę na procesor conajmniej 1GHz).

Minimum RAM to 512MB, jeśli rozmawiamy o Squidzie (TAK, wiem, że na
mniejszej ilości działa). Minimalny procek to 500Mhz. ZAPOMNIJ o celeronach
- przy takiej ilości wątków, wykonywanego kodu, shedulerze pracującym na
maksymalnych obrotów pomysł intela na L2 w tym procku może ostro dać się we
znaki.

> Z gory dzieki za sugestie.

Napisz na pl.comp.os.linux.sprzet.

--