Re: Sens dzielenia dysku na partycje DYSKUSJA

Autor: adasiek (podolany_at_poczta.wp.pl)
Data: Sat 15 Feb 2003 - 16:22:05 MET

ok napisał:

>Ja osobiście jestem przeciwnikiem dzielenia na partycje.

ale jaja; a ja proponuje taki temat: "zakladanie katalogow w systemie
plikow za i przeciw";

poza tym NTG!

>Wielu zielonych użtkowników potem się gubi co gdzie ma wgrywać. A i samempu
>trzeba wybierać odpowiednią partycję i katalogi a tak pstryk i instalacja
>leci.

i instalacja leci? widac ze chyba grywasz tylko w gierki; wyobraz
sobie ze uzytkownicy zwykle przetwarzaja dane; tzn. zaistalowane
oprogramowanie sluzy do gromadzenia, tworzenia i przetwarzania
informacji;

dlatego celowe jest oddzielenie danych od aplikacji; chociazby dlatego
ze dostep do aplikacji jest powiedzmy jednorazowy; program jest np.
ladowany do RAM i system zapomina o pliku wykonywalnym; poza tym
obszar aplikacji sie nie zmienial; w obszarze danych nastepuja czeste
zmiany; w efekcie instalowanie softu i trzywanie danych na jednej
partycji powoduje dosc szybka fragmentacje; trzymanie danych osobno
powoduje ze fragmentuja sie tylko dane; poza tym defragmentacja trwa
krocej, bo defragmentuje sie mniejszy obszar;

nie musze chyba wspominac o wiekszym bezpieczenstwie przy kilku
partycjach oraz o latwosci reinstalacji softu oraz/i/lub systemu
operacyjnego w takiej sytuacji; oczywiscie partycja z danymi moze byc
wykorzystywana przez kilka systemow operacyjnych; posiadanie kilku
partycji powoduje ze mozna sobie jakis filesystem odmontowac i np.
sprawdzic go bez koniecznosci zatrzymywania pracy na innych
filesystemach;

na komputerze trzyma sie rozne pliki; np. sa pliki bardzo czesto
modyfikowane, ktore powoduja duza fragmentacje, np. pliki programow
pocztowych, niusowych, ktore sie glownie rozrastaja, oraz np. pliki
edytorow typu MS-WORD ktore sie rowniez rozrastaja; warto miec na nie
osobna partycje; inne pliki sa tworzone i zmieniane, ale np. rozmiar
maja ten sam; np: pliki graficzne;

pliki maja rozna wielkosc; sa programy ktore generuja wiele plikow po
okolo np. 1kB; mozna dla nich stworzyc partycje mala o rozmiarze bloku
np. 512B, a nie trzymac je na partycji gdzie blok ma 16kB; ale np.
duze pliki mozna juz trzymac na partcji o 16kilowych blokach;

poza tym zakladajac partycje masz wplyw na lokalizacje danych na HDD;
np. czesto zmienianie pliki lepiel zeby byly w polowie talerzy HDD, bo
do tego miejsca jest najszybszy dostep; itede;

osobna partycje sie latwiej archiwizuje; itepe;

ogolnie same plusy;

--
jeszcze nie wyprowadzilem sie do Wroclawia;
ale skoro caly Poznan sie tam przenosi?