Cmos battery failed -stary laptop

Autor: boitano_at_poczta.onet.pl
Data: Sun 02 Feb 2003 - 21:37:21 MET

Mam starego laptopa 286 12Mhz, Hyunday Lt3
Hdd 20mb, fdd, wyswietlacz lcd (oczywiscie tryb tekstowy)

Hdd 3,5 conner -kiedys dzialal ale teraz nie, robilem nawet kiedys 'low level
format' , gdy go podlaczam do innego komputera to w biosie jest widoczny ale
fdisk nie chce go rozpoznac.
Fdd tez spie-rzona, ale jest nietypowa, ma w zasilanie w tym kablu tasmie wiec
innej fdd nie moge podlaczyc.

Teraz chcialem podlaczyc jakis inny dysk zeby zaladowac system, ale kolejny
problem. Pomijam narazie to ze w biosie nie mozna zmieniac liczny
cylindrow/sektorow... tylko sa juz gotowe zestawienie 45 typow.

Po tym wstepie problem z tematu.
Podczas startu komputera wyswietlaja sie miedzy innymi:
Cmos battery failed
Cmos checksum failed

Wchodze do biosu (ctrl+alt+esc) i zmieniam parametry
F10 i F5 zeby zachowac zmiany i:
Cmos battery failed
Cmos checksum tested

nadal ta bateria niedziala i jak wchodze jeszcze raz to zadne zmiany sie nie
zapisaly.
Glowna bateria laptopa dziala, tak ze moge go uruchomic nawet bez zasilacza.
Probowalem zostawiac zapalony komputer nawet na godzine, zeby sie podladowala
ta bateryjka ale zadnych rezultatow.
Szukalem na plycie bateryjki ale nic nie znalazlem.
Szukalem okraglem srebrnej pastylki a takze plastikowej niebieskiej (z ksztaltu
jak kondensator,taka mam na plycie 386)

Zreszta jak obok na plycie jest znak C to znaczy ze jest to kondensator.
Zrobilem zdiecie plyty ale zaduzo na nim nie widac
http://www.boitano.republika.pl\laptop2.jpg 200KB

Jesli ktos moglby mi udzielic jakies wskazowki, czego szukac?
Czy ta bateria moze byc pod plyta?
A moze zostawic wlaczony komputer na dluzej, np. caly dzien?

z gory dziekuje za odp, pozdr, tomek