Re: WinXP i Win98

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Tue 24 Dec 2002 - 02:12:41 MET

Użytkownik "Maciej Szadowski" <szadowski_m_at_op.pl> napisał w wiadomości

> Przepraszam, ze NTG, ale moze juz dokoncze watek. Otoz chodzi mi o
> zainstalowanie dwoch systemow XP i 98. Mam jeden dysk 40GB podzielony
> na 2 partycje (obie FAT32), wiec mam dyski C (partycja aktywna) i D
> (rozszerzona). Chcialbym zainstalowac winXP na partycji C a win98 na
> D. Problem polega na tym, ze nie da sie zainstalowac Win98, jesli juz
> mam zainstalowanego XP, musze najpierw instalowac 98, a ona wrzuca mi
> pliki systemowe na dysk C. Pozniej XP nadpisuje mi te pliki, wiec mam
> tylko xpka a 98 nie. Mam nadzieje, ze nie zamotalem za bardzo i ktos
> [...]

Popełniłeś dwa błędy w rozumowaniu:
- da się zainstalować 98 po zainstalowaniu XP. Niemożność takiej
instalacji to mit powielany przez pisemka typu Komputer Świat.
- XP nie nadpisuje plików startowych 98, ten system jest oparty na
zupełnie innych plikach startowych. Ponadto podczas instalacji, XP
wykrywa inne systemy Windows znajdujące się na dyskach i dopisuje je do
swojego menu startowego.

Proponuję najpierw zainstalować 98 na D (oczywiście jego pliki systemowe
znajdą się na C), a następnie na C zainstalować XP. Będzie jak chciałeś.
Zwróć tylko uwagę na to, że nie będziesz mógł w przyszłości przejść na
NTFS; co innego, gdybyś miał na dysku dwie partycje *podstawowe* - co
zresztą z pewnych względów jest dużo bardziej bezpiecznym rozwiązaniem.

M.