Re: czy ktos uratuje moja reke? (troche dlugie)

Autor: robert slawinski (not.given_at_because.of.spam)
Data: Sun 22 Dec 2002 - 23:24:46 MET

On Sun, 22 Dec 2002 13:10:19 -0600, "Pszemol" <Pszemol_at_PolBox.com>
wrote:

>W USA widziałem już rutynowe leczenia operacyjne tego problemu.

no to troche wyjasnien zagadnienia od strony medycznej i praktycznej.
carpal tunnel syndrom, czy jak to sie bardziej po ludzku nazywa
ciesnie nadgarstka, czy tez wrecz ordynarnie lokiec tenisowy (bo to
jest prawie dokladnie to samo, tylko umiejscowienie bolu jest
zasadniczo gdzie indziej) to uszkodzenie kanalu nerwowego, nie samego
nerwu ani zadnych kosci. w wyniku powtarzanych czynnosci wyrabiaja sie
glowy miesci jak rowniez i sciegna, ktore przy duzym wysilku,
szczegolnie w wieku do 30 lat moga powodowac rowniez przyrost kosci w
miejscach przyczepienia sciegien. to wszystko naciska na kanal, ktory
przewodzi dwa nerwy obslugujace wszystkie palce dloni. uszkodzenie
moze sie tym szybciej obawic jezeli ilosc powtarzanych przez palce jak
i sam nadgarstek (mysz) ruchow ma duza czestotliwosc, a ich
roznorodnosc ograniczona. na szybkosc postepowania dolegliwosci wplywa
rowniez ulozenie przedramion na blacie stolu. jesli w ktoryms punkcie
(im blizej nadgarstka tym gorzej) przedramie opiera sie na krawedzi
blatu, czym predzej albo zmien stanowisko pracy, a jesli to niemozliwe
to szefa. na szybkosc poglebiania sie dolegliwosci moze wplywac
rowniez wystawienie nadgartkow na zimne powietrze lub nagla zmiana
temperatur.

co do szpitalnej metody leczenia sa zasadniczo dwa rodzaje zabiegu.
rozciecie kanalu i nafaszerowaniu go glutem, ktory wypelnia kanal
trzymajac nerwy idealnie w srodku po uprzednim starannym ulozeniu
nerwow, lub tylko wstrzykniecie do kanalu gluta na bazie
hydrocortizonu (o ile mi sie cos nie pomylilo), ktore ma dokladnie to
samo zadanie. oczywiscie jest okolo czterokrotna roznica w cenie tych
obydwu zabiegow. obecnie odchodzi sie juz od tego pierwszego, no chyba
ze kanal jest juz tak bardzo uszkodzony, ze pacjent moze ta reka
zrobic tylko papa.

zle wiadomosci: niestety jest to uszkodzenie _nieuleczalne_.
niezaleznie od tego co wam powie wasz doktor, tego sie nie da sie juz
zreperowac, jesli masz zamair wykonywac dokladnie te same czynnosci po
zabiegu. po pierwszym podanym zabiegu, zalecany czas nie wykonywania
dotychczasowych czynnosci jest ok 1,5 roku. po drugim od 0,5 roku.
zeby bylo smieszniej jakos dziwnie lekarze czesto zapominaja o tym
pacjeta poinformowac. jesli po zabiegu zaczniesz pracowac w
dotychczasowy sposob, nerwy natychmiast la,duja w ulubionym przez
siebie miejscu sprzed zabiegu i cala zabawe w sali operacyjnej szlag
trafil. drugi zabieg mozna zrobic dopiero po okolo chyba 3 latach, ale
w tym czasie to juz nie zazdrosze. nerwy beda dociskane do scian
kanalu nie tylko jak dotad, ale przez dodatkowo przez wprowadzony w
czasie zabiegu kisiel, a nie slyszalem, by ktos prowadzil jego
wysysanie.

inne wyjscie. jesli pracujesz duzo z mysza, lub duzo klepiesz w
klawiature, szczegolnie jesli nie potrafisz pisac wszystkimi palcami,
a odczuwasz cierpki bol w nadgarstku, lokciu, barku lub nawet lopatce,
lub obserwujesz drzenie palcow to znaczy, ze sie jest duza sznsa, ze
zalapales na te dolegliwosc. natychmiast przesiadz sie z myszy na
trackball, mysz ergonomiczna, tablet. zmien ulozenie rzeczy na blacie.
zmien blat (jego wysokosc), krzeslo, odsun/przysun monitor. zastanow
sie nad swoja dotychczasowa postawa w czasie wykonywania pracy. zrob
cokolwiek, by jak najbardziej zmienic ulozenie ramion, dloni, palcow i
charakterystyke dotychczasowych czynnosci. jesli podejrzewasz, ze ci
to twoja podstepna mysz zrobila, a mimo to masz do niej sentyment,
uzywaj jej lewa reka. to nie takie trudne. na noc lub w chwilach
odpoczynku mozna stosowac usztywniacz np.
http://www.bd.com/elastics/displayProduct.asp?path=0&bid=10&lid=0&tid=0&pid=171
ktory wymusza naturalna pozycje nadgarstka i utrzymuje nerwy w srodku
kanalu. nieporozumiem jest stosowanie tego typu usztywniacza podczas
pracy i lekarzowi, ktory to zaleci mozna z czystym sumieniem napluc w
oczy. zadnych opasek uciskowych tenisowego lub silownianego typu. one
jeszcze pogarszaja sprawe.

zebrane na podstawie (niestety) moich wlasnych doswiadczen i
doswiadczen moich bliskich znajomych. <rs>

------
why do you smile?
'cause it's all so fucking hysterical.
RtP