Re: Instalowanie Windowsa 98 na XP

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Sun 15 Dec 2002 - 23:31:58 MET

Użytkownik "Mateusz MATi Barucha"
<mati.no.spam_at_nowydwor.k.pl.USUN.TO.I.No.Spam.Z.ADRESU> napisał w
wiadomości news:atiek7$17s6$1_at_News.K.PL
> Zrobiłem tak:
> Zainstalowałem Windowsa 98 na C:. System zainstalował się w sektorze
> MBR. Następnie uruchomiłem system z dyskietki startowej (98) i

Małe sprostowanie: Windows (każdy, także W98) umieszcza swego
bootmanagera w bootsektorze partycji, a nie w MBR. Ale tu akurat ma to
znaczenie czysto teoretyczne ;-).

> przywróciłem nt-signature'y (litery dysków rzeczywiście zostały
> przestawione, jednak dyski logiczne na szczęście nie zniknęły).
> Potem uruchomiłem Konsolę odzyskiwania systemu z cd instalacyjnego
> XP-ka i wykonałem polecenia fixmbr i fixboot. Następnie do boot.ini
> dodałem odpowiednie opcje startowe. Mogę uruchomić obydwa XP-ki,
> jednak jeśli próbuję uruchomić 98, dostaję komunikat:
> Nie można uruchomić systemu Windows, ponieważ następujący plik nie
> został znaleziony lub jest uszkodzony:
> <katalog główny Windows>\system32\hal.dll.
> [...]

Wszystko jest w porządku. Napisałem ci dużo, ale nie da się napisać
wszystkiego ;-). Twój problem jest banalny i sprowadza się do utworzenia
odpowiedniego pliku, zawierającego kopię bootsektora partycji z
działającym systemem W98, i dopisania ścieżki do niego w pliku boot.ini.
Można to zrobić na kilka sposobów:
- wykonać sys c: spod DOS-a i uruchomić proces naprawy systemu XP (z
CD). To pierwsze zapisze w bootsektorze kod uruchamiający W98, to drugie
utworzy kopię bootsektora i dopisze ją do boot.ini.
- wykonać sys c: i skopiować bootsektor ręcznie, np. debug.exe
(kopiujesz 512 bajtów), dopisek do boot.ini wygląda tak:
c:\mój_plik="Windows 98". Potem - fixboot, który przywróci kod XP do
bootsektora (zamiast tego z W98). Więcej znajdziesz na
http://www.enter.pl/ent2000/11/klub_bootem.asp.
- sys c: i polecenie c:\BOOTPART.exe 1 Bootsect.dos "Windows 98".
Programik Bootpart http://www.terabyteunlimited.com automatycznie wykona
kopię bootsektora do pliku Bootsect.dos i dopisze go do boot.ini. Potem
fixboot.

Idea jest taka, żeby bootmanager XP wczytywał ten plik i uruchamiał
zapisany w nim kod. W ten sposób spod XP można odpalać obce systemy, np.
DOS, W9x, Linux, BeOS, QNX...

M.