Re: Taktowanie pamieci, FSB i inne takie tam....

Autor: GolDek (wkroliko_at_inetia.pl)
Data: Sat 16 Nov 2002 - 23:11:26 MET

Użytkownik plitkin napisał:

> Bo nie do konca rozumiem co to jest asynchroniczne czy
> dynchwoniczne taktowanie pamieci, czym sie rozni...

Jezeli częstotliwość taktowania magistrali systemowej (FSB) i
częstotliwość taktowania pamięci jest różna to masz do czynienia z
asynchronicznym taktowaniem pamięci. Jeżeli te częstotliwości są równe
to z synchronicznym.

> Ja mam Soltek DRV4 + Duron 1,2 + DDR 266 (CLK2). W biosie mam ustawione
> taktowanie ram na 133 MHz, procesora na 100 (standardowo). Czy to jest OK
> (zakladajac, ze nie chce overclockingu stosowac).

Jest OK. Co prawda uzyskałbyś wyzszą wydajność systemu przy
synchronicznym taktowaniu, równym 133 MHz. Ale wtedy musisz nadtaktować FSB.

> Czy to taktowanie procesora jest to magistrala FSB????

Tak

> I Co by bylo gdybym zalozyl Athlona np. 1,6+ - jak by bylo z taktowaniem?

Athlony XP pracują na FSB równym 133 MHz. Miałbyś więc przypadek
synchronicznego taktowania pamięci i FSB.

> Czy taktowanie pamieci jest uzaleznione od magistrali?

Tak, w przypadku przetaktowywania. Jeśli nie podkęcasz FSB taktowanie
pamięci mozesz ustawić na swojej płycie w BIOSie na wartości 100 MHz lub
  133 MHz i wtedy nie jest to uzależnione od FSB.

> Tzn. jezeli podkrecam
> magistrale do 114 MHz (bo przy taki mustawieniu mam system stabilny) - czy
> musze zmienic taktowanie pamieci???? Na jakie?

W twoim przypadku nadtaktowując FSB do 114 MHz zmuszasz pamięci do pracy
z częstotliwością równą 147 MHz (133+14). Jeśli system jest stabilny to
nie muszisz zmieniać.

> Aha - i jeszcze jesdno: moja plyta jest na KT266a, wiec mam magistrale
> 266MHz? Czy dobrze rozumiem?

Nie. Masz magistralę FSB równą 100 MHz. Procesory AMD pracują z szyną
podwójnie przepływną, tzn. mogą przesyłać dane na wznoszącym i
opadającym zboczu sygnału zegarowego(2x100MHz Duron, 2x133MHz AthlonXP),
w uproszczeniu podaje się że durony pracują na magistrali 200 MHz a
Athlony na 266 MHz. Podobnie jest z pamięciami DDR SDRAM (Double Data
Rate SDRAM).

Pozdr

GolDek