Re: Zwalony MBR - co zrobić?

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Sat 16 Nov 2002 - 14:13:15 MET

Użytkownik "Jarek Granat" <jarek_at_wytnijto.adeon.lublin.pl> napisał w
wiadomości news:slrnataidi.82t.jarek_at_bsd.black.pl
> Witam.
> Dziś zdarzył mi się niemiły przypadek. Podczas pracy w IE, dysk
> stracił dopływ zasilania (lekko zwalone kabeli doprowadzające prąd).
> Zwykle w takich chwilach naciskałem reset i po resecie działało dalej.
> Dziś niestety zniszczył się przy okazji MBR - przynajmniej tak mi się
> wydaje, że to MBR. Po resecie dostałem komunikat "Nieprawidłowy dysk,
> wciśnij...". System do Winda XP. Tablica partycji wygląda na
> nienaruszoną, dane również. Jak mu pomóc? Pod windowsem 98

A jak to sprawdziłeś?

> wystarczyło dać fdisk /mbr. Tu nie działa. Tzn udaje, że coś robi,
> ale bez skutku. Próbowałem rozpocząć instalację xp od nowa, aby
> nadpisał sobie MBR. Niestey wywala mi komunikat, że nie może wgrać
> windows loadera, bo dysk jest albo uszkodzony albo niesformatowany.
> Dodam tylko, że w BIOSie nie ma żadnych mechanizmów zabezpieczających
> MBR przed zapisem.
>
> Co robić? Jak najłatwiej wgrać mu master boot record? Na razie
> rozważam możliwość zgrania wszystkich danych na inny dysk i
> spartycjonowanie, sformatowania starego hdd, a potem instalacja od
> [...]
To będzie IMO najlepsze rozwiązanie.
Możesz się jeszcze pobawić w spisanie wszystkich danych o partycjach
spod Ranish Partition managera, wyzerowanie MBR bądź lepiej - całej
pierwszej ścieżki dysku np. tym: MBRWork
http://www.terabyteunlimited.com, i ręczne odtworzenie tablicy partycji
zakończone fixmbr spod Konsoli naprawczej. Powinno pomóc, o ile dysk nie
został uszkodzony.

I jeszcze jedno: nie używaj fdisk, jeżeli podejrzewasz problemy z MBR,
bo jeden z jego znanych błędów powoduje w pewnych sytuacjach wyzerowanie
tablicy partycji... dodatkowo, jeśli masz mieszane dyski logiczne
FAT32/NTFS, to możesz je po prostu utracić. Ranish jest dużo lepszym
rozwiązaniem.

M.