Re: BAJTEK - mam na zbyciu kilkadziesi?t numerów z lat 88-96 [SPAM]

Autor: Donik (Donik_at_alfa.terramail.pl)
Data: Fri 15 Nov 2002 - 12:02:32 MET

sprocket_at_sys.pl naskrobal(a):

> Dobrze, a gdzie ja to negowałem ?

TU:
>Ale nie _monitora_, tylko całego układu wyświetlania.

Chyba, że miałeś na myśli, że pasmo jednego elementu wpływa na całość,
z czym się jak najbardziej zgadzam :-)

> Nie ? Pozwolę sobie zacytować:

... w tym konkretnym przypadku (podłączanie composite lub RGB).
Pasmo kabla ma znaczenie, ale akurat nie w tym przypadku podłączania.
Zmienia się pasmo monitora (w zależności, gdzie wejdziesz z sygnałem),
co wpływa na jakość obrazu.

> Wolnego, napisałem, że pasmo monitora nie ma większego znaczenia w
> trybie tekstowym. Chodzi i o _monitor_ komputerowy, nie o jakiś TV z
> 4MHz pasmem wizji.

Jeśli masz na myśli współczesny monitor i podstawowy tryb CGA- to oczywiste.
Ale weź łaskawie pod uwagę, że ówczesne monitory miały jednak "nieco" gorsze
parametry, zwłaszcza CGA, która nie była przeznaczona do zadań "profesjonalnych".
Tak jak Atari ST- do grania monitor kolor, do pracy mono- i nawet to miało sens.

> zakresie jego możliwości, i tylko to miałem na myśli. Ale fakt, dla
> CGA tryb tekstowy i graficzny to to samo (jeśli chodzi o
> zapotrzebowanie na pasmo), więc pewnie stąd nieporozumienie...

Tryb graficzny i tekstowy od strony monitora (jako wyświetlany obraz) to
zawsze dokładnie to samo. Różnica dotyczy jedynie sterowania wyświetlaniem-
w graficznym masz dostęp do każdego piksela, w znakowym- zmienić możesz
tylko pojedynczy znak. Generowany sygnał dla monitora jest nie do odróżnienia.
Stąd tak naprawdę to ryba, czy mowa o trybie graficznym, czy tekstowym.

> Istnieje coś takiego, jak "klasyczne piękno". Nie wiem co to jest (ma
> pewnie związek z Wenus z Milo), ale z pewnością nie dotyczy tekstu CGA

Dla mnie nie dotyczy to również tekstu Herculesa ani VGA :-)

> Nie muszę niczego sprawdzać, mówiliśmy o trybie tekstowym CGA, gdzie
> ilość linii wynikała z matrycy, albo odwrotnie.

Nieprawda. Ilość linii nie wynikała z matrycy, a właśnie odwrotnie.
Tylko tak. Przy założonych parametrach i rozdzielczości obrazu zaprojektowano
matrycę znaku 8x8. Tyleż samo ma matryca na EGA przy EGA lines na NC.
A dziur jakoś nie ma, a w ogóle wygląda to jakoś sympatyczniej, niż CGA.
A gdyby projektanci CGA ustalili matrycę na 8x20 pozostając przy 200 liniach
obrazu, to nadal wyglądałoby to do kitu.

> drugiego zmienić nie można było. Zauważ, że problem trybów graficznych
> poruszałem pare razy, prosząc, żebyś ich tu nie wtrącał, bo mówimy o
> _trybie_tekstowym_ CGA, gdzie linii było 200 i kropka. A Ty ciągle z
> tym trybem graficznym: VGA, Amiga i co tam jeszcze...Zkończże już, bo
> nie o tym mowa!

Ależ żeś się czepił tego "trybu tekstowego"! Przecież nie masz monitora znakowego,
tylko normalny! Z punktu widzenia parametrów obrazu, jego jakości itd. tryb tekstowy
jest tożsamy z tekstowym. W Macu i Amidze trybu tekstowego nie ma w ogóle i jakoś
nikomu to nie przeszkadza.

> Tu masz moją wypowiedź z _wcześniejszej_ części wątku:
> $ Tekst CGA był kropkowany "w pionie", nie w poziomie. Kropkowanie
> $ wynikało z 200 linii obrazu, kolumn było przecież 640
>
> Zupełnie to pominąłeś, a kilka postów później odkrywczo wykrzykujesz:
> "O, to, to !" Jeśli nie śledzisz dyskusji, to robi się ona cokolwiek
> trudna i pełna nieporozumień...

...a matryca dziwnym trafem ma 8x8. I w pionie to przeszkadza, a w poziomie nie.
Ciekawe...

BTW: dlaczego istniało polecenie MODE 40 i czemu np. komenda DIR do
wersji 6 dosa wypuszczało wynikowy tekst o szerokości właśnie 40 kolumn?
W biosie wielu maszyn też można było sobie wybrać 40/80 znaków.
Chyba nie wszędzie mieli takie super monitory, jak Ty i w _poziomie_ też
było kiepsko...

> Był brzydki. Literki małe...Ech, ta matryca 8x8

A przecież małe jest piękne! A było kropkowanie w pionie, które tak Cię
raziło? I zniknęło oczywiście ze zmianą matrycy z 8x8 na 8x8?

> Zgadzało się dużo wcześniej...Gdybyś był tylko uprzejmy doczytać...:)

Gdyby nie te Twoje rewelacje o matrycy znaku które byłeś uprzejmy napisać...

--
Pozdrawiam,   Donik
"All you need is love"