Monitor: Philips 109 P40 czy Iiyama HM903DT ?

Autor: Borys Pogoreło (boryspo_at_nospam.leszno.edu.pl)
Data: Fri 08 Nov 2002 - 15:06:53 MET

Witajcie,

Mam dylemat tak jak w temacie. Otóż nadszedł czas i możliwości aby
zmienić monitor, a od razu chcę to zrobić na 19". Środki jakie na to
mogę przeznaczyć to max. 2000zł, w tym zakresie moją uwagę
przyciągnęły owe dwa monitory. Niestety w sieci za dużo informacji nie
ma, w archiwum też żadnych konkretnych informacji nie znalazłem, toteż
może teraz ktoś kompetentny zajmie głos.

Oto parametry tych monitorów:

Philips 109 P40 Brilliance:
---------------------------
wielkość plamki (mm): 0.24
maks. rozdzielczość (piksele): 1920 x 1440
maks. rozdzielczość przy 85 Hz: 1600 x 1200
odchylanie poziom (max. kHz): 111
odchylanie pion (max. Hz): 160
typ kineskopu: Real Flat
producent kineskopu: Philips
pasmo przenoszenia (MHz): 261

Iiyama Vision Master Pro 454 (HM903DT)
--------------------------------------
wielkość plamki (mm): 0.25
maks. rozdzielczość (piksele): 1920 x 1440
maks. rozdzielczość przy 85 Hz: 1920 x 1440
odchylanie poziom (max. kHz): 130
odchylanie pion (max. Hz): 200
typ kineskopu: Diamondtron MM
pasmo przenoszenia (MHz): 345

Zastosowanie -- w zasadzie tylko 2D - grafika bądź internet. Z tym że
monitor rzecz jasna wybieram pod kątem tej pierwszej :) Gier i filmów
nawet nie biorę pod uwagę, bo to pomijalny odsetek czasu korzystania.

Iiyama jest oparta na Diamondtronie -- jak wiadomo kolory są tam
soczyste, bardzo soczyste, aż za bardzo soczyste.. Czy jest możliwość
takiego wyregulowania, aby odpowiadały temu, co uzyskamy na wydruku,
bądź na monitorze z maską perforowaną?
Philips z kolei ma maskę szczelinową, która zapewnia znacznie lepsze
odwzorowanie geometrii oraz jest wolna od wady problemów z jednym
często rozjeżdżającym się narożnikiem. Nie jest idealnie płaski, ale
to nie jest problemem. No i brak pasków -- niby duperel, ale warto
wziąć pod uwagę.

Iiyama ma za to większe pasmo przenoszenia -- teoretycznie zapewnia to
lepszą jakość obrazu -- ale może ktoś się wypowie jak to się przekłada
na praktykę? Docelowo będzie to pewnie działać na Radeonie 8500 bądź
9000, bo w Matroxa 550 raczej nie ma co się pakować z uwagi na dość
zaawansowany wiek tej karty (chyba że ktoś mnie sprostuje :).
RAMDAC Radeona to ponoć 400MHz. Nie wiem dokładnie jak się do tego
mają filtry zamontowane na karcie.

Odświeżanie oba monitory zapewniają całkiem sensowne, powyżej 100Hz w
1280x1024, toteż tu nie ma co porównywać. Cena także jest podobna.

Mam możliwość przetestowania jedynie tej Iiyamy, gdyż Philipsa
musieliby sprowadzać. Toteż nie jestem w stanie ich porównać
osobiście, zobaczyć jak wygląda OSD, jak się przełączają tryby
graficzne (czytałem opinie ludzi którym sie tryby przełączały.. za
głośno :)

Tak więc.. liczę na wasze opinie :)

--
Borys Pogoreło | boryspo#leszno.edu.pl | GG 1123722, UIN 78554936

"Beauty is only skin deep, and the world is
                    full of thin skinned people." -- Richard Armour