Re: pobór mocy w laptopach

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Thu 07 Nov 2002 - 11:56:17 MET

Hi,

Paweł Paroń wrote:

> Tak mi przyszło do głowy, jak to się dzieje, że procesor Athlon np. 1600+ w
> pececie wydziela 60 czy 70W ciepła (czyli pobiera tyle mocy elektrycznej), a
> są przecież notebooki z takimi procesorami (tzn. z takim zegarem, bo chyba
> są to inne procki, w wersji do notebooków właśnie) i jakoś działają na
> bateriach, raczej dłużej niż kilka minut, a przy tym obudowa się nie topi i

Pobór mocy procesorów w wersji mobilnej też jest duży i zasilanie
i chłodzenie ich _stanowią_ problem. Walczy się z tym na dwa
sposoby: niższym napięciem zasilania oraz regulacją częstotli-
wości pracy (w sposób dynamiczny lub statyczny).

> nie parzą w ręce, ani nie ma w nich huczących wiatraków, jak w tych

Są wiatraki, są olbrzymie radiatory i są zaawansowane systemy
chłodzenia w stylu rurek cieplnych na przykład.

> tandetnych blaszakach. No i bateria w notebooku nie ma wydajności rzędu 10A,

Zdziwiłbyś się jaki prąd tam płynie :) Co lepsze notebooki mają
baterie z naprawdę zadziwiającymi pojemnościami i wydajnościami
prądowymi.

> całkowita moc wydzielana w laptopie nie będzie większa niż kilkanaście, może
> 20W.

Więcej. Zdecydowanie więcej.

> Co stoi na przeszkodzie, żeby robić takie same procesory do "zwykłych"
> pecetów? Czy chodzi tylko o sztuczne utrzymywanie "blaszaków" na poziomie
> beznadziejnej tandety, co pozwala windować w kosmos ceny rzeczy choćby
> minimalnie lepszych jakościowo?

Chodzi o cenę. Procesor klasy Athlona 1600+ ale w wersji mobilnej
(niskie napięcie zasilania, możliwość regulacji częstotliwości
pracy) jest po prostu znacznie droższy niż jego normalna wersja.
Tak samo jest z procesorami Intela. Rynek nie przyjmie proce-
sorów lepszych za 5x wyższą cenę. Same systemy cichego chłodzenia
zajmujące niewiele miejsca też są cholernie drogie.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |