Re: Wyciszanie wentylatora na procku

Autor: Beton (johnyx1_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 27 Nov 2002 - 11:53:41 MET

sliver22_at_poczta.onet.pl wort:

A ECS z kt266a ma to ??

    Nie wiem najprościej byłoby popatrzeć na płytę i poszukać układu z dużym
W początku nazwy. Mostki południowe via nie mają tej funkcji wbudowanej,
mają tylko odczyt temperatury. Najlepiej sprawdzić to przy pomocy programu
speedfan, wciskamy configure i w zakładce speed zaznaczamy wszystkie
wiatraki, powinna się w głównym menu pojawić możliwość zmiany parametru ich
pracy w procentach. Obniżamy tą wartość gwałtownie i nasłuchujemy. Można też
sprawdzić na prędkościomierzu programu czy coś się zmienia. Nie sugerujmy
się jednak numerowymi oznaczeniami, u mnie zmiana w procentach wiatraka o
numerze 2 powoduję spadek prędkości obrotowej wiatraka o numerze 3.
Programem trzeba się trochę pobawić, nie zawsze od razu chce on działać
poprawnie, czasami w ogóle nie chce działać. W zakładce, speeds możemy
również zobaczyć, jaki układ jest odpowiedzialny za obsługę prędkości
obrotowej wiatraków (może się okazać, że takiego w cale nie mamy, lub nie
jest jeszcze obsługiwany). Proponuję też nie zwracać uwagi na procentowe
obniżanie obrotów, nie jest ono nigdy proporcjonalny do faktycznej
prędkości. Być może było ono sprzęgane z faktyczną utratą mocy chłodzącej,
chodzi mi o to, że obniżenia prędkości o 1/3 powoduję większą utratę mocy
chłodzącej niż 1/3 np. 1/2, niestety nie znam się na tym i moje wywody mogą
być błędne (proponuję na początku często monitorować parametry do póki nie
przekonamy się, że wszystko działa jak należy). Z tego, co słyszałem w
nowszych chipsetach intela będzie się montowało funkcję sterowania
wiatrakami, nie wiem czy jest to już obecne i jak dokładnie będzie działała
ta funkcja.