Re: LCD do 2 - 2,5 tys zł

Autor: Paweł Paroń (pawelp_at_freeland.lublin.pl)
Data: Sun 24 Nov 2002 - 21:09:15 MET

In article <XT9E9.73262$up.792837_at_news.chello.at>, Jurand wrote:

> Bezwzględnie LCD. Nawet low-endowy LCD daje lepszy (ostrzejszy) i mniej
> męczący oczy obraz niż dobrej klasy monitor.

Niekoniecznie. Niektóre monitory LCD to masakra dla oczu, miałem taki przez
parę dni, to wiem o czym piszę. Morderczy kontrast, nieregulowalna jasność,
koszmarnie nierównomierne podświetlenie, kolory jak na świeżo wypranym
kreszowym dresie lidera zespołu diskopolo. To był monitor Astron 15DX3
(jeden z najtańszych 15"). Oczy bolały jeszcze przez tydzień po tym, jak się
go pozbyłem.

Trzeba uważać, bo można się paskudnie naciąć na fali mody na LCD. Monitor
należy dokładnie, spokojnie sprawdzić w warunkach jak najbardziej zbliżonych
do tych, w jakich będzie używany, czyli w pomieszczeniu podobnie
oświetlonym, używając programów, jakich się zazwyczaj używa. I zwrócić
uwagę, czy karta graficzna nie ma programowo skręconej do minimum jasności
i/lub podwyższonej korekcji gamma. To redukuje do ludzkiego poziomu zabójczą
jasność i kontrast takich tandetnych monitorów, ale powoduje obcięcie palety
kolorów. Niektóre karty graficzne nie mają tej regulacji i po przyniesieniu
do domu może być niespodzianka - bajecznie jaskrawy i kolorowy ekranik,
który nadaje się na neon reklamowy na słonecznej pustyni :)

Paweł