Re: o partycjach kilka pytan

Autor: Sequan (artnow_at_red.alpha.net.pl)
Data: Sun 03 Nov 2002 - 10:03:27 MET

> klastra przy formatowaniu tejze partycji. a co za tym idzie jesli mam 8kb
> cos tam to zamjmuje mi np. 32kb klaster (matko to chyba tak sie nazywa,
ale
> si enie upueram). co automatycznie blokuje mi pozostaja pojemnosc dysku
> czyli 32-8= 24 kb ktore sa juz zupelnie nie uzywane. i w zwiazku z tym
mimo
> ze dysk mam zalozmy 20gb to faktycznie mozesz zapisac np. 17,5 i nie
wynika
> to z przeliczenia na gb na kb lub bajty.

Ale to caly czas nie zmienia pojemnosci dysku jak Cie na poczatku
zrozumialem.
Tutaj chodzi o organizacje danych na dysku i masz racje, im mniejszy klaster
tym wiekszy zysk szczegolnie przy przechwowywaniu duzej ilosci malych
plikow.
Jednak nie musisz bawic sie w tworzenie wielu partcji, wez np. Partition
Magica i tam mozesz sobie zmieniac wielkosc klastrow, pamietajac jednak ze
przy zwyklym FAT mozesz stworzyc o najwyzej 2^16 klastrow co daje przy
maksymalnym rozmiarze klastra 32768 ilosc okolo 2 GB danych, przy FAT32
maxymalnie moze byc 2^32 klastrow wiec tutaj mozesz pozwolic sobie na
wieksza swobode i np na klastry o wielkosci 4kB.

Pozdrawiam
Sequan