Re: Co daje formatowanie niskiego poziomu?

Autor: Administrator (khn_at_no-spam.wp.pl)
Data: Sat 02 Nov 2002 - 01:00:44 MET

"Krzysiek Kozłowski" napisal(la) dnia 2002-11-01 22:48, te oto slowa:

> 1. Od nowa zapisuje ("ustawia") ścieżki/tracki/sektory dysku ?

NIE !
Formatowanie niskopoziomowe (fizyczne) to wydzielenie sektorow na
powierzchni magnetycznej dysku (operacja dokonywana wylacznie przez
producenta napedu).

> 2. Usuwa część materiału z powierzchni talerza ?

NIE !
W "klasycznych" dyskach twardych glowica nie ma fizycznego kontaktu z
nosnikiem magnetycznym (wyjatek stanowi strefa "spoczynku" glowic). ;-)

> 3. Tak naprawdę nie działa, bo BIOSy mają tą opcję zdezaktywowaną ?

Niskopoziomowe formatowanie z poziomu BIOS-u nie _szkodzi_ dyskom (czyt.
nie dokonuje re-organizacji ich struktury geometrycznej,
relokacji-remapowania blednych sektorow) ze względu na fakt, ze
specyfikacja ATA-2 i nowsze, na polecenie formatu zwracaja jedynie kod
operacji i ewentualnie dokonuja _zerowania_ sektorow (ATA-2 nie
definiuje funkcji formatowania sciezek, pozostawiajac ja producentowi !!!).

> 4. Ogólnie może poprawić stan rzeczy w wypadku dysku powoli się
> sypiącego ?

W twoim przypadku "marsz" na strone producenta (WD) po "Data Lifeguard
Diagnostics" (patrz opcja - "Write Zeros to Drive"). ;-)

--
Best regards, Kosh                  kosh(at)khn(dot)multinet(dot)pl
"Czlowiek stworzony jest aby szukac prawdy, a nie aby ja posiadac!"