Re: aktywne wyciszanie

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Thu 24 Oct 2002 - 02:08:26 MET DST

zilog wrote:

> siedzę sobie, czytam posty... coś mi przeszkadza - to szum, szum
> ohydny szum wentylatorów... mam pomysła:
> _aktywny filtr akustyczny_

Jest coś takiego stosowane w słuchawkach np. ponoć pilotom dają. Cywile
też sobie mogą kupić takie coś - widziałem w ofercie Sennheisera, nie
wiem ile kosztuje, polecali do samolotu (pecety są jeszcze ociupinkę
cichsze) i pisali, że redukcja jest o 10dB.

Problem jest w tym, że źródło szumu masz w jednym miejscu, mikrofon w
innym, a źródło "antyszumu" w jeszcze innym. Efekt jest taki, że nawet
jak dla zadanego układu tych elementów (i umeblowania pokoju) policzysz
parametry konwersji to wyciszenie i tak otrzymasz na ograniczonym
obszarze, a poza nim będziesz miał 2 razy (czyli 3dB) głośniej. Im wyższa
częstość fal, tym gorzej. Nie kce mi się teraz liczyć szacunków, ale
jakby ci się udało zrobić z pół metra ciszy na 10kHz to by było w sumie
jednak niegupie.

--
Pozdrówka,
        Artur