Re: ddr/sdr jeszcze raz i kompletnie

Autor: Bronek Kozicki (brok_at_rubikon.pl)
Data: Tue 22 Oct 2002 - 20:54:26 MET DST

"tharry" <tharry_at_it-net.pl> wrote
> mozna wybrac cos na kt133a(np ga-7zxe gigabyte' a, albo sl-75kav solteka)
> pamiec sdr133

to jest propozycja nazwijmy to "A" - pamięci SDR, 133Mhz

> mozna wybrac cos na kt266a(np asus - sa teraz cyba w miare tanie) i
pamieci
> ddr266

to jest propozycja "B" - pamięci DDR, CPU i pamięć 266Mhz synchronicznie

> mozna tez postawic na (i tutaj bryluje chyba wlasnie gigabyte) na kt400 i
> pamieci chyba ddr333(400 sa drogie, a slyszalem ze nie dziala to podobno
> jeszcze jak trzeba)

to jest propozycja "C" - pamięci DDR, CPU i pamięć 266 lub 333 (lub więcej
?) asynchronicznie lub synchronicznie.

> wiec bedzie dzialal i tak synchronicznie(ew na kt400 tylko 266)

No i dobrze, ponieważ Athlon więcej traci niż zyskuje na asynchronicznym
taktowaniu pamięci.

> jezeli wyeliminuje kt400(333 odrzucilem bo skoro jest 400 i tania...),

Nie musisz odrzucać KT333 :) . A masz jeszcze nForce2 - już niebawem będą
płyty w sklepach. Zobacz
http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1731

> a z kolei powolujac sie na tomshardware to przyrost predkosci ddr266 w
> porownaniu do sdr133 nie jest az tak duzy by rekompensowal az taaaak duza
> roznice w cenie...

Hm. THW to kiepawy serwis, różnica w szybkości może być duża albo mała -
zależnie od zastosowania - procesor Athlon jest w stanie w całości
wykorzystać większą przepustowość pamięci DDR, ale jego wydajność jest mniej
zależna od przepustowości niż w przypadku P4 ze względu na krótszą ścieżkę
wykonania. Inna różnica to możliwość stosowania nowszych modeli procesora -
jeżeli za rok będziesz chciał wymienić procesor, musisz mieć chipset zdolny
do pracy synchronicznej z FSB=333 (na początku roku pojawi się Athlon 2800+
, później będą Barton-y). Obecnie jest to KT333, KT400 i nForce2 - ale nie
na wszystkich płytach. Czyli taktowanie synchroniczne 266 z opcją 333.

> jak juz wspomnialem to nie gram, liczy sie dla mnie wydajny system i wole
> 512 mb wolniejszej pare % pamieci niz 256 pare % szybszej(i duuzo
> drozszej..)

argument za pamiecią DDR = przepustowość pamięci. Ma zastosowanie do wielu
poważnych rzeczy, nie tylko do gier. Kompilator C też na tym skorzysta, a
różnica w cenie pamięci powinna maleć w miarę jak DDRy będą tanieć.

> za kilka lat(2-3, moze 4, ale raczej 2-3), wiec nie wiem czy jest sens
> zastanawiac sie nad rozszerzalnoscia(na tomshardware widzialem juz zdjecia

IMHO jest - nowe modele Athlona będą jeszcze w przyszłym roku, można
spodziewać się modeli 3200+ wzyż z większym cache (na jądrze Thoroughbred
"B" i Barton). Więc chyba warto o tym pomyśleć.

B.