Re: 386 DX40 a CD-Rom ???

Autor: sprocket (sprocket_at_sys.pl)
Data: Tue 22 Oct 2002 - 11:40:44 MET DST

Użytkownik "Radoslaw Sokol"...
[...]
> IIRC nawet w readme jako niezbędne minimum podane było 486SX,
> których wtedy nawet w Polsce było już coraz więcej. Zresztą
> znajomi porobili testy na paru maszynach i na żadnym 386
> nie poszło.

Nie jestem maniakiem, nie upieram się...Tak sobie filozofuję..;)

> Nie tylko -- przede wszystkim wbudowany cache wprowadza element
> zróżnicowania czasu wykonania w zależności od obecności w cache
> instrukcji i/lub danej/danych, po drugie zaś niektóre instrukcje
> mogły mieć dłuższe czasy wykonania jeśli zależały od wyniku
> wykonania poprzednich. W 386 mógł mieć znaczenie co najwyżej
> pierwszy czynnik, i to tylko przy wyposażeniu komputera w
> zewnętrzną pamięć podręczną.

Dochodzi tu jeszcze czynnik spowalniania potoku przez złożone
instrukcje...i486 to klasyczny CISC, a architektura RISC86 z
wewnętrznym dekoderem powstała duuużo póżniej, i nie w tej firmie ;)
Jakby nie było, wprowadzenia przetwarzania potokowego dało "festkopa"
:)

> Dokładnie :) Pamietam, jak moim Am386DX/40 ścigałem się z
> maszynami 486SX/25 :) Różnica wynikała właśnie głównie z
> wprowadzenia tej potokowości, która w przypadku procesorów
> RISCowych pokazała, że odpowiednio wykonana potrafi przynieść
> ogromny wzrost wydajności. Niestety już dalej się ta technika
> słabiej skaluje, ale na razie nikt nic lepszego nie wymyślił :)

Na studiach też robiliśmy takie wyścigi...Ale to ja miałem i486SX 25
MHz, i jeszcze grałem "nieczysto", po podkręcałem go nawet do 40 MHz
(normalnie chodził na 33). Chłopaki wracali do domów zdołowani,
przekonani, że załatwił ich i486 25MHz...Oczywiście, nie zawsze się
dało, niektóre benchmarki wyświetlały taktowanie CPU, co można było od
biedy zwalić na program (dostał szybki procesor, to zgłupiał ;))
Zresztą, potem ich oświecałem :)

pozdro...

Rafał Bartoszak sprocket_at_sys.pl