Re: 386 DX40 a CD-Rom ???

Autor: sprocket (sprocket_at_sys.pl)
Data: Tue 22 Oct 2002 - 10:04:36 MET DST

Użytkownik "Radoslaw Sokol"...
[...]
> Nie do końca -- wpomniałeś o dodatkowych rozkazach :) Już od
> początków 486 pojawiało się też oprogramowanie wykorzystujące
> te rozkazy -- np. DOSowy Heretic (albo Hexen, już nie pamiętam)
> wrednie wieszał się na 386 już podczas uruchamiania. W tej chwili
> zaś powszechna obsługa tych dodatkowych rozkazów też skłania
> programistów do używania ich w swoich programach.

Wystarczy bąknąć coś nt. mikroprocesorów, a już lecisz z wykładem ;)

Jasne, że jak program wykonuje dodatkowe instrukcje i486, to na 386
nie pójdzie. Natomiast osobiście nie spotkałem w czasach 386/486
aplikacji, która by te dodatkwe instrukcje wykorzystywała. Co do
Heretic/Hexen (?), jesteś pewien, że problem leżał w dodatkowych
instrukcjach ? Heretic to gra AFAIR z początku lat 90, nie bardzo chce
mi się wierzyć, że producenci gry tak sobie ograniczyli rynek zbytu...

> Co do budowy wewnętrznej, 386 ma strukturę starego typu (stero-
> wanie mikroprogramowane, wykonywanie jednego rozkazu w danej
> chwili) podczas gdy 486 ma już częściową architekturę poto-
> kową (na razie bez superskalarności) wspomaganą wbudowaną
> pamięcią podręczną. Stąd bierze się różnica w wydajności oraz
> fakt, że od czasów 486 nie ma sensu już podawanie liczby cykli
> zegara wymaganych na wykonanie instrukcji.

Podać można, ale cykle się "zazębiają" :) Różnica w wydajności i486 do
80386 przy tym samym taktowaniu to ok. 200-250% :) Już chyba nigdy
następny model procesora tak nie zdystansuje poprzednika ;)

> BTW Windows 95 bez problemu działa na 386 (przynajmniej na
> 386DX, bo na takim pracowałem, AMD zresztą :) )

O, ja też :) 4MB RAM, poeeeezja...;) Co prawda to była maszyna żony,
sam miałem już wtedy 5x86 160 MHz AMDka ;)

> Dopiero od
> OSR2 chyba wprowadzili ograniczenie do 486, ale pewien nie
> jestem.

A, tego to nie wiem...
pozdro...

Rafał Bartoszak sprocket_at_sys.pl