Re: FAQ ?? Uszkadzanie pamieci RAM

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Mon 14 Oct 2002 - 15:07:25 MET DST

Hi,

ggs wrote:

> 1. Wskutek czego może ulegać uszkodzeniu pamięć RAM?

Najczęściej wady fabrycznej. Nawet przegrzanie pamięci raczej
powoduje "wyłażenie" wad fabrycznych, niż powstanie uszkodzenia.
Ewentualnie np. na skutek działania ładunków elektrostatycznych
lub podawania zbyt wysokiego napięcia.

> 2. Zauważyłem ze pliki spakowane na PC ze złą pamięcią są potem uszkodzone
> (CRC) - można takie pliki w jakiś sposób naprawić ?

Nie.

> 3. Czy błędy RAMu mnożą sie tak samo jak BAD sectory na HDD ?

Raczej nie, ale już jeden błąd dyskwalifikuje cały moduł.

> 4. Czy błędy RAMu sa "zaraźliwe" ? tzn np. mam jedną kostke pamięci
> uszkodzoną - czy wtedy dokładając nową sprawną można tą nową uszkodzic ?

Nie.

Dokładniej mówiąc: można sobie wyobrazić takie uszkodzenie pamięci,
by moduł uszkadzał inne moduły, ale w takim przypadku raczej
pierwszą ofiarą byłaby płyta główna.

> 5. Da się w jakiś sposób zapobiegać uszkodzeniom pamięci ? (no nie wiem
> - nie podkrecać FSB , nie kombinować z CAS Latency itd itd.)

Nie. Użytkowanie nie ma większego wpływu na pojawianie się błędów.
Albo pamięć jest sprawna i pozostaje sprawna, albo jest uszkodzona
i albo od razu się do niczego nie nadaje, albo po jakimś
czasie to uszkodzenie wyłazi (czasem nawet po latach). Można
co najwyżej przyspieszyć proces odkrywania uszkodzeń przez
pracę w wysokiej temperaturze albo podawanie wyższego napięcia.

> 6. Wiem że w takim Memteście86 nie powinno być ani JEDNEGO błędu
> ale czy mimo wszystko "lepiej" jest gdy występuje jeden błąd niż
> ich większa ilość czy jednak nie ma to już znaczenia , bo faktem faktem -
> jakiś błąd już jest ?

Liczba błędów ma tylko wpływ na częstotliwość "wysypywania się"
komputera -- przy niewielkiej liczbie pada co jakiś czas i
przekłamuje dane, przy dużej liczbie albo w ogóle się nie
uruchamia, albo nie jest w stanie pracować dłużej niż parę-
naście minut.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |