grafika na płycie ze wspólną pamięcią

Autor: Paweł Paroń (pawelp_at_freeland.lublin.pl)
Data: Thu 10 Oct 2002 - 18:51:47 MET DST

Jak to jest, może ktoś będzie wiedział: w takiej płycie ECS K7SEM, gdzie
grafika nie ma własnej pamięci, tylko korzysta z tej w DIMMach (w BIOSie
ustawia się ile ma być przydzielone na grafikę, min. 8MB), wydajność jest
całkiem niezła, a z prostych obliczeń (może błędnych?) wychodzi mi, że przy
rozdzielczości 1024x768 24bit i odświeżaniu 85Hz, z pamięci do chipsetu
grafiki musi cały czas płynąć strumień danych ponad 200MB/s, trochę dużo, a
oprócz tego procesor i inne urządzenia też muszą jeszcze z tej pamięci
korzystać. Na czym polega ta sztuczka?

Włożyłem na próbę jakiegoś Matroxa na AGP, żeby zobaczyć, czy to ogólnie
wpłynie pozytywnie na wydajność, ale niestety wpłynęło co najwyżej
negatywnie, bo okienka przesuwało się mniej płynnie, chyba po prostu dużo
wolniejsza karta, a jądro 2.4.18 kompilowało się z grubsza tak samo szybko
(około 7 minut w obu przypadkach).

Paweł