Re: No to we?my na warsztat monitory LCD...

Autor: Donik (Donik_at_alfa.terramail.pl)
Data: Thu 10 Oct 2002 - 10:29:46 MET DST

Pszemol_at_PolBox.com naskrobal(a):

> Nie przesadzaj. 15' LCD ma dokładnie 15" przekątną.
> 15" CRT ma 14.5" przekątną.

a) LCD ma pomijalnie małe marginesy obrazu
b) Zwykle ma również mniejszą "obwódkę" wokół właściwego ekranu,
co subiektywnie daje wrażenie większego.
Choć rzeczywiście używane porównanie 15" LCD do 17" CRT jest cokolwiek naciągane.

> To przyglądnij się uważniej, nie przelotem.
Ja korzystam dużo z 15" LCD i uważam, że rozdzielczość 1024x768 jest optymalna,
a czytelność bardzo dobra.

> Mało tego - Ekran LCD ma taką specyfikę, że jeśli jest projektowany
> dla 1024/768 to każda inna rozdzielczość będzie wyglądała tragicznie.

Widziałeś jakikolwiek _nowy_ LCD, nie sprzed 3 lat?
Tak tylko pytam...
BTW: poza dosowymi grami, po co zmieniać rozdzielczość? Jak czcionki
są za małe, to zmienia się czcionki... Przy podanych zastosowaniach (głównie biuro)
argument odpada.

> Bzdura. Wystarczy lekko odsunąć biurko od ściany tak, aby cała lampa
> moniotora wisiała za biurkiem. Nie wpłynie to w żaden sposób na
> stabilność stania monitora jeśli cała jego podstawka będzie na biurku.

A jak za biurkiem zwyczajnie i po prostu nie ma miejsca? I nie da rady go
odsunąć? Choć zawsze można jeszcze kupić ramię z podstawką...

> Koniecznie monitor MUSI być ustawiony na wprost oczu.

Dokładnie. Zarówno LCD jak i CRT. A LCD jest cienki i wlezie niemal wszędzie.

> Przemawia tylko jeden. LCD to dla Ciebie coś nowego, coś, na co Cię
> nie stać, ale chętnie pobawiłbyś się za czyjeś pieniądze, więc za
> wszelką cenę próbujesz dorobić uzasadnienie dla takiego zakupu...

Jasne. Bez komentarza.

> Tymczasem niestety prawda jest taka, że wciąż dostępne monitory
> LCD są bardzo drogie, a te tańsze są zdecydowanie gorsze od CRT.

Niezupełnie. Ale jest faktem, że na rynku jest bardzo wiele tandetnych
monitorow LCD, ktorych jedyna zaleta jest cena. Choć wyrabiać sobie
opinię o _wszystkich_ na ich podstawie, to lekkie nieporozumienie.

> Chciałbyś. LCD ma GORSZY kontrast od CRT, będzie gorszy obraz.

Jakość obrazu nie zależy wyłącznie od kontrastu. W 99% kontrast będzie
wystarczający do normalnej pracy, chyba, że ktoś lubi siedzieć na słońcu.

Inne zalety LCD:
a) ZUPEŁNY brak mrugania (obraz jest wyświetlany w sposób ciągły).
Tu nawet odświeżanie 120 Hz CRT będzie gorsze.
b) Brak zniekształceń obrazu (błędy liniowości, zbieżności, czystości kolorów,
zmiany pola obrazowego przy zmianach jaskrawości (tzw. oddychanie)
c) Brak elektryzowania powierzchni ekranu (w nowych CRT jest minimalne,
ale jest i powoduje wysychanie spojówek przy długich sesjach)
d) Dużo mniejsze zużycie energii (rząd wielkości)
e) Dla purystów- znikome pole em, mniejsze od najlepszych monitorów CRT LR
i mała wrażliwość na zewnętrzne pole em (można go używać np. pod linią WN)

> No to kup mu wspaniały monitor 17" który w trybie 1025/768 będzie

A po kiego grzyba człowiekowi 17"? Co on, telewizora w domu nie ma?
(I chyba go nie ogląda z odległości 50 cm). Chyba, że rzeźbi w Autocadzie
czy tp. i potrzebuje widzieć hektar naraz. Kup _dobrą_ 15"
(niekoniecznie LCD).

> mógł pracować z maksymalnie wysokim odświerzaniem i przez to
> zmniejszysz zmęczenie oczu które powodowane jest głównie miganiem
> obrazu.

No właśnie. A LCD nie miga _w ogóle_.....

Reasumując: jeśli klienta stać na lepszy LCD, kup (3 kzł powinno starczyć).
(np. Iyama, Nec), ale przetestuj przed zakupem (podświetlenie, zdechłe piksele,
kontrast, "odblaskowość" ekranu itd.).
Jeśli jednak nie, kup dobrą 15-tkę CRT z krótką lampą i dobrymi
parametrami (pasmo, plamka, odświeżanie, zniekształcenia obrazu itp).

--
Pozdrawiam,
                           Donik