[Ciekawostka] Problem z pamiecia

Autor: Technokrata (technokrata_at_nospam.poczta.onet.pl)
Data: Tue 29 Oct 2002 - 01:22:43 MET

Witam!

Od razu zaznaczam, ze w zasadzie znam dosyc bezproblemowe rozwiazanie
swojego problemu :) ale chce opisac tu cala historie, bo:
1) a nuz jakis geniusz cos poradzi...
2) wiedzcie, ze w komputerze NIC NIE JEST PEWNE.

21 pazdziernika wyslalem posta o tym, ze Athlon mi sie zawiesza przy
47 stopniach. Zainteresowanych zapraszam tu:
http://groups.google.be/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=3db4167e%240%246021%24ba620e4c%40news.skynet.be

W miedzyczasie obrocilem swoj sprzet ze dwa razy, sprawdzilem wszystko
ze wszystkim, grafike, ram, hdd, u znajomych i u siebie.

Raz wszystko bylo OK, raz nie. Nie wglebiajac sie w szczegoly,
doszedlem do takich wnioskow:

Problemem jest wspolpraca moich egzemplarzy pamieci z moim modelem
plyty glownej.

W K7S5A mam 2 kosci RAM 128MB 133MHz. Dla uproszczenia nazwalem je
"mala" i "duza", gdyz jedna z nich jest wyzsza niz druga.

I tak objawy opisane w powyzszym linku pojawialy sie wylacznie przy
umieszczeniu na plycie glownej OBU kosci ram i ustawieniu ich zegara
na 133MHz (przy setce wszystko jest OK). Z uwagi na 2 sloty na SDRam,
sa tylko dwie mozliwosci. We wszystkich pozostalych wypadkach (czyli
jedna kosc w jednym slocie - 4 mozliwosci) komputer funkcjonuje
prawidlowo.

Gdy jedna z tych kosci zastapie dowolnie inna koscia, wszystko jest
znowu OK. Obie kosci dzialaja dobrze na innym modelu plyty glownej. Na
innej K7S5A przy tej parze kosci wystepuja te same problemy,
niezaleznie od pozostalych elementow.

Pamiec byla testowana przy uzyciu programu System Information z
pakietu Nortona.

Zadziwiajaca jest zaleznosci pomiedzy zawieszaniem sie komputera a
temperatura procka, nie udalo mi sie tego wyjasnic. Oczywiscie taka
sama zaleznosc miala miejsce przy innym egz. K7S5A, innym procku,
grafie itp. Czyli zimny komp chodzil 5-10 minut, nagrzany po restarcie
czesto nawet nie zdazyl wczytac windy.

Jedyne co moge dodac, to ze gdy obok testowanych "jezy" postawilismy
zwykly wentylator pracujacy na pelnych brotach, temperatura zwisu
wzrastala o 2-3 stopnie.

Jutro ide wymienic w jakims komisie moje kosci na 1x256MB. Chyba ze
rano znajde niespodzianke na grupie ;)

Pozdrawiam
Technokrata