Re: Optymalne odswierzanie Hz

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Sat 26 Oct 2002 - 14:47:50 MET DST

Friend wrote:

> Gdzies przeczytalem ze wcale nie jest dobre dla wzroku odswierzanie
> 100Hz i ze optymalne to 75 Hz czy to prawda ?

Pracowałem kiedyś przy monitorze, na którym 60Hz było OK, ale to był
raczej wyjątek (b. stary Silicon Graphics). Współczesne monitory do
pecetów mają luminofor o krótszym czasie poświaty i odświeżanie powinno
być w okolicach 85-100Hz. Przy czym np. 100Hz może być niedobre dla
wzroku, ale nie przez swoją wartość, tylko raczej jak je ktoś zastosuje
dla monitora tak, że brzy danym trybie graficznym monitor będzie pracował
na granicy swoich parametrów. Na przykład nie ma sensu ustawiać 100Hz,
jeśli ilość pixeli wyświetlanych na sekundę (łącznie z wygaszonymi
częściami obrazu - powrotami plamki) przektoczyłaby pasmo przenoszenia
(bandwidth) dla danego monitora (w Hz), bo obraz się zrobi rozmyty.
Czasem nie ma też sensu żyłowanie monitora, żeby się zbliżyć do
maksymalnego odświeżania poziomego, lub pionowego - efekty zależą od
monitora. Dobry dla wzroku jest natomiast rozsądek i ufanie wrażeniu, że
jeśli jakieś ustawienia męczą wzrok, to trzeba je zmienić.

--
Pozdrówka,
        Artur