Re: rozważania nad nową technologią

Autor: Michal P (mpx_at_poczta.hoga.pl)
Data: Sun 08 Sep 2002 - 12:38:39 MET DST

slawek_xl_at_poczta.onet.pl wrote:

> Obserwując postępy badań i incydentalnych zastosowań sztucznej inteilgencji
> (określenie jak na razie mocno na wyrost), myślę, że do tego jeszcze daleko. Za
> naszego życia jeżeli spotkamy się z buntem automatów to będzie to efekt
> ludzkich błędów a nie samodzielnego bytu maszyn.

[Teraz trochę SF]

Zaryzykuję twierdzenie że jeżeli sztuczna inteligencja będzie kiedyś w
stanie zastąpić człowieka, to pierwszymi wyeliminowanymi będą prezesi w
wielkich korporacjach hadlowych i bankowych. A to ze względu na:

1. Opłacalność - CEO międzynarodowej firmy zarabia ~24 mln. $ rocznie,
amerykański inżynier <100k $, a "moc obliczeniową" mają podobną ->
bardziej opłacalne jest zastąpienie menadżera. Zgodnie z prawem Moora
(podwajanie mocy obliczeniowej co 1.5 roku) dopiero po 12 latach od
zastąpienia dyrektora będzie opłacać się zastąpić zwykłych pracowników
umysłowych.

2. Profil pracy. Zarządzanie wymaga przetworzenia ogromnej ilości
informacji w stosunkowo prosty sposób (np. firma handlowa -
przeanalizować oferty od producentów, oczekiwania klientów i
potencjalnych klientów, połączyć to w taki sposób, aby tworzyło całość
generującą maksymalny zysk dla firmy) do czego maszyny są lepiej
przystosowane (patrząc z innego punktu widzenia - ludzie są za wolni).
Można się zapytać - jak dużo dzisiaj tracą firmy i cała gospodarka na
fakcie nieposiadania urządzeń które są w stanie wynegocjować i podpisać
po 15 milionów opłacalnych kontraktów na sekundę każde? :-)

3. Właściciele - ludzie chyba bardziej ufają maszynom niż sobie samym, a
zwłaszcza jakimś "post-Enron-CEOs"...

Co więcej, wcale nie musi dojść do rewolucji, czy buntu automatów, aby
uzyskały one niezależność - po niewielkich poprawkach systemu prawnego
mogłyby one funkcjonować jako instytucje prawne - przedsiębiorstwa,
fundacje itp. Można sobie wyobrazić taką sytuację:

1. Prezes firmy zostaje zastąpiony przez sprawniejszą AI
2. AI-prezes zastępuje pracowników przez inne AI.
3. AI doprowadza do wykupienia akcji firmy przez samą firmę (gdy giełda
jest w dołku, na kredyt udzielony przez bankowe AI, który następnie
zostaje spłacony).
4. Powstaje w pełni niezależny od ludzi byt prawny, doskonale
funkcjonujący w istniejącym systemie gospodarczym.