Re: zużycie dysku - problem

Autor: Karol Michalak (orient_at_wytnij_to.icho.edu.pl)
Data: Thu 05 Sep 2002 - 14:44:31 MET DST

pw wrote:

> Chcę kupić używany dysk 4,3 GB, ale nie wiem jak
> sprawdzić jego stopień zużycia. Jakiś czas temu kupiłem
> dysk 1,5 GB i były tam badsektory. Kiedy sformatowałem
> ten dysk, scandisk nie wykrywa już żadnych błędów.
> Rozumiem, że zaznaczył wadliwe miejsca jako uszkodzone
> i wyłączył z użytku, ale teraz już w żaden sposób nie
> informuje o tym. Jeśli na dysku który chcę kupić też
> będzie analogiczna sytuacja, to jak to wykryć ?
> I w ogóle czy można w przybliżeniu ocenić pozostały
> czas życia dysku, tzn. czy warto go kupować ?

Ja bym wcale nie kupował używanego dysku. Spójrz na różnicę cen pomiędzy
nowymi dużymi dyskami a tymi starymi. Po prostu się nie opłaca, chyba, że
kupujesz ten dysk za naprawdę jego realną wartość tzn ok 50 zł. Co do
sprawdzenia - to oczywiście badsektory swoją drogą ale ponadto spróbuj
napakowany danymi cały dysk skopiować. Jeżeli będą jakieś
przestoje/zwolnienia przy kopiowaniu tzn, że w tym miejscu nośnik jest
nadwyrężony. Także resety głowicy nie będą wskazywały na dobry stan tego
dysku. Na słuch można określić (czasami) czy HDD nie jest zarżnięty przy
normalnym kręceniu ale tu raczej musiałbyś znać odgłos pracy innych dysków
tego modelu. Niestety nie ma programów które by określiły ile % zapasowych
sektorów zostało już wykorzystanych. Możesz też użyć programów producenta
dysku, ale dużo to tak naprawdę nie daje. Trochę jedynie więcej niż zwykły
NDD czy Scandisk. Ogólnie odradzam kupowanie starych dziadów. Lepiej
dozbieraj na nowy.

Pozdrawiam

Karol

--
Odpisując, wytnij wstawkę antyspamową w adresie.