Re: programowe chlodzenie

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Thu 05 Sep 2002 - 11:54:49 MET DST

Hi,

eXEnsior wrote:

> Witam kolegow grupowiczow. Mam pytanie o soft coolery, czy moze mi ktos wytlumaczyc na jakiej
> zasadzie dzialaja, bo calkiem dobrze zmniejszaja temp. ale obciazaja procka w 100%... hmm

Zatrzymują procesor w momencie, gdy w systemowej kolejce wątków
oczekujących na wykonanie nie znajduje się żaden gotowy wątek.
Ponowne uruchomienie procesora następuje w wyniku najbliższego
przerwania (a więc również np. przerwania zegarowego będącego
podstawą "schedulera" systemów operacyjnych zarządzającego
wątkami).

Dodatkowo niektóre programy przeprogramowują chipset płyty
głównej by również zatrzymywał procesor w momencie, gdy blokuje
go z własnych powodów (np. oczekiwania na transfer z pamięci).

Wskazywanie obciążenia 100% jest efektem "dołożenia" programowego
chłodzenia do systemu, który nigdy takiego czegoś nie przewidywał
(czytaj: Windows 9x/ME). Normalne systemy (choćby Windows NT, Linux
czy FreeBSD) nie dość, że nie pokazują takich głupot, to jeszcze
same mają wbudowaną prostą wersję "programu chłodzącego".

Efektem ubocznym programowego chłodzenia jest zakłócenie zasilania
objawiające się w przypadkach łagodnych "świergotaniem" karty
dźwiękowej, a w przypadkach skrajnych niestabilną pracą maszyny.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./