Re: OT: Gwarancja na zaplombowany komputer - a prawo do rozbudowykomputera.

Autor: Jacek (golfmaster_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 30 Sep 2002 - 20:11:25 MET DST

Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

> No przecież zapodawałem linki do poprzednich dyskusji ;)
> Do pewnego etapu (kiedy dyskutanci walą już głową w mur) to
> argumentacja ("nie kijem go to pałką") bywa ciekawa: całkiem
> jak nasz rząd; skoro na drogi jest za mało pieniędzy to trzeba:
> 1. wprowadzić winietki
> 2. obniżyć udział "na drogi" z 35% do 30% akcyzy.
> Powiedz że nie ?!
> -:)

Ty nie mow o rzadzie, ani za parlament, czy sad.
Z podsumowania dyskusji wynika, ze reprezentowane sa jedynie interesy
skladaczy komputerow, interesy klientow, uzytkownikow komputerow nie sa
chronione.
I to wszystko.

Podnoszenie interesu skladacza komputerow do najwyzszej rangi jest
nieporozumieniem.
Nie mozna naruszac interesow konsumentow kosztem "producentow",
gdyz prowadzi to do naruszenia rownowagi i obnizenia zaufania do
"producentow", skutkujacego zmniejszonym popytem i mniejszymi zyskami
tych samych producentow.

Rownie dobrze mozna plombowac zarowki i oczekiwac autoryzowanej wymiany.
Zarowka jest sprzetem niebezpiecznym, zasilanym 230V,
moze peknac, zranic oczy,
co wiecej,
konsument moze umyslnie porzasac zarowka aby uszkodzic wlokna i wymienic
na nowa.
A jednak nikt nie wpadl jeszcze na pomysl aby plombowac zarowki i
uniemozliwic ich wkrecanie bez pomocy autoryzowanego serwisu, pod grozba
utraty gwarancji.

Plombowanie komputerow nie zapobiega przed wiekszosci umyslnych
uszkodzen, a dodatkowo naraza konsumenta na dodatkowe koszty
i narusza zasade "architektury otwartej peceta", ktora przestaje byc
otwarta z chwila zaplombowania obudowy peceta.
Nikt niezanegowal, ze rozbudowa komputera jest nieskomplikowana
i dokonywana powszechnie.
Nawet sam producent-skladacz komputera jej nie zakazuje po okresie
gwarancji.
Grozi jedynie, ze w okresie gwarancji pozbawi konsumenta praw
wynikajacych z gwarancji, gdy on otworzy obudowe i samodzielnie podejmie
sie np. montazu wewnetrznego faks-modemu.
Za taka usluge zada pod grozba oplaty 40 zl, a dodatkowo naraza klienta
na dowoz komputera do punktu serwisowego,
majac swiadomosc ze siedziby punktow serwisowych znajduja sie nieraz w
odleglosci 100-150 km od miejsca zamieszkania konsumenta.

Czyli "producent'skladacz" komputerow dziala wykorzystujac swoja
przewage , naruszajac rownowage stron w swobodzie zawierania i
uzgadniania warunkow gwarancji.

Jak zauwazyl Kolega Gotfryd,
jedynie parlament jest wlasciwy aby ten temat rozwiazac w materii
ustawowej lub zinterpretowac w obowiazujacej.
Stad kopie przesylam do kancelarii Sejmu,
gdyz temat dotyczy tysiecy uzytkownikow komputerow, ktore sa sprzedawane
jako zaplombowane, a prawa konsumentow do ich swobodnej rozbudowy
ograniczane "grozbami" utraty praw z tytulu gwarancji
lub dopuszczone po wplacie "daniny" w wysokosci np. 40 zl od
jednego zamontowanego podzespolu, gdy cena np. karty modemu
zaczyna sie juz od 50 zl.

Dowodzenie przez "producenta-skladacza" komputerow, ze dla rozbudowy
komputera i zamontowania np. DVD, CDRW, pamieci, czy dodatkowego dysku,
jesy wymagana wiedza specjalistyczna, nie znajduje
potwierdzenia, gdyz producenci tych podzespolow dokladnie informuja,
jak takiego montazu dokonac samodzielnie, czyli jak ma go dokonac
sam zainteresowany konsument.
Instrukcje sa czytelne, wielojezyczne i zrozumiale.

Zatem brak uzasadnienia, aby gwarant-skladacz komputerow wymuszal
procedure zawozenie ciezkiego komputera ( 5-10 kg) 50-100 kg
do serwisu + oplata ok. 40 zl, tylko w celu wykonania czynnosci,
ktora umie i wie jak wykonac sam zainteresowany.

Jacek

--
World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
fit to solve NP problems (knapsack algorithm).