Re: Linux kernel vs Win2K Server kernel

Autor: Andrzej P. Wozniak (uszer_at_poczta.onet.pl.invalid)
Data: Tue 03 Sep 2002 - 06:15:03 MET DST

Osoba podpisana jako "Bartlomiej Lidke"
<ohggurnq_at_snagubz.vep.cy.rot13.invalid> w artykule
<news:ak7mqn$mlr$1_at_news2.tpi.pl> pisze:
> Andrzej P. Wozniak <uszer_at_poczta.onet.pl.invalid> spłodził(a):

Hmmm, nie przypominam sobie, żebym spłodził poniższego...

...ale jeśli nawet to prawda, to alimentów ode mnie nie oczekuj, synu...

> [...]
> windows wlaczyl tryb graficzny (ale ekran byl goly) i w tym momencie
> odezwala sie moja barracuda - mielil przez kilka minut po czym z
> dysku zostala mi sieczka. co do wirusa to niestety go tam nie bylo

potem już faktycznie go tam nie było...

> (znajomy uzywa antywirusow). jesli jednak twierdzisz ze to byl wirus to
> podaj mi jego nazwe przy zalozeniu ze jego jedyna aktywnoscia jest
> kopanie systemu plikow ale tylko w swiezo dolozonych dyskach.

Nie wiem co to było, bo tego nie widziałem. Może miałeś tę Barakudę
sformatowaną z użyciem jakiegoś disk managera? Albo nietypowy MBR - LILO lub
inny boot manager?
A kaszanę z tablicy partycji i FAT robi np. Czernobyl. Czy to nie był czasem
26 dzień miesiąca?
A może znajomy miał kiepskiego antywirusa (pewnie Norton) i to on skaszanił
dysk :-)
Bardziej poważnie - niektóre wersje sterowników UDMA mają kłopoty z
poprawnym wykryciem ustawień dysku podłączanego równolegle z CD-Romem.
Zazwyczaj jest to wina CD-Romu, zwłaszcza jeśli to Samsung (czytaj
"Szajsung" - piszesz "parę lat temu" - szukaj hasła "Samsung stuka zawsze
trzy razy"). Ale jakoś nigdy nikt nie zgłosił mi uszkodzenia dysku. Komputer
po prostu wisiał z czarnym ekranem, a po zresetowaniu i wyłączeniu UDMA dla
tego dysku w trybie awaryjnym potem już uruchamiał się normalnie.

A jaką płytę miał komputer, do którego włożyłeś swojego Seagate'a - jeśli z
chipsetem TX, to wszystko jasne. Choć Seagate podobno skopał wyłącznie
Medalistów 1,2 GB, ale to tylko zbieżność czasowa - akurat ten model dysku
pojawił się równocześnie z płytami TX. Widziałem inne modele też zniszczone
na tych płytach. Wyjaśniam - chodzi o poziom napięcia sygnałów. Dyski miały
napięcie dopuszczalne (standardowe jeszcze dla TTL) 3,5 - 5 V, i gdy z płyty
dostawały napięcie 3,3 V, to głupiała ich elektronika i kaszaniła dysk.
Poszukaj w archiwum peceta...

> powiedz mi jak sie takiej konfiguracji dokonuje mistrzu, zeby system
> bez pytania nie kopal systemu plikow? jakis checkbox w panelu
> sterowania?

Od kilku lat przynajmniej raz w tygodniu wkładam do kieszeni w moim
komputerze różne dyski - od 40 MB do 40 GB z różnymi partycjami i różnymi
wersjami Dosa (MS, DR, Free) i Windows (od 3.1 do ME). Rozjazdy w FAT32
miewałem tylko z własnej winy, w FAT16 nigdy. Co prawda sterowniki UDMA
widzą tylko dyski obsługujące co najmniej DMA (a więc EIDE/ATA - od 540 MB
wzwyż), ale reszta jest dostępna przynajmniej w trybie awaryjnym.

Jeśli chodzi Ci o konwersję systemu plików, to odpowiednie narzędzie w
waniliowych Windows jest dostępne z Menu Start - Akcesoria - Narzędzia
systemowe - Konwerter dysku (FAT32). Jeśli go tam nie ma, to sobie trzeba
doinstalować: Panel sterowania - Dodaj/usuń programy - Instalator systemu
Windows - Narzędzia systemowe - Szczegóły - Konwerter dysku (FAT32).

O innych "checkboxach" poczytaj sobie w instrukcji obsługi, kalekiej
systemowej pomocy i książkach dla opornych. To już NTG.

PS. FUT+cross pl.comp.pecet.

--
Andrzej P. Woźniak  usher_at_poczta.onet.pl  (z->h w adresie z nagłówka)
                    *** MUSK TFUi WRUK ***