Re: Zdechniety dziwnie Athlon i reklamacje.

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Mon 02 Sep 2002 - 19:02:27 MET DST

Hi,

Sniper wrote:

> To jest jego niewątpliwa zaleta...

Lepsza jest technologia BBUL, testowana właśnie przez Intela:
wierzch procesora jest w niej... całkowicie płaski :) Nie da
się skrzuszyć rdzenia, bo rdzeń jest ze wszystkich stron
opakowany tworzywem organicznym.

IMHO takie rozwiązanie to przyszłość (abstrahuję tu już od
zalet elektrycznych i termicznych takiego rozwiązania).

> Tutaj podobno zdania są podzielone. Intel twierdzi, że taka blaszka zwiększa
> powierzchnię mocowania radiatora a przez to odprowadzania do niego ciepła.

A energię przenoszą krasnoludki :) Przecież powierzchnia styku
rdzenia z tą blaszką nie jest większa niż bezpośredniego styku
rdzeń-radiator, więc skuteczność wymiany ciepła IMHO nie może
być lepsza :) -- zakładając wysoką jakość kontaktu, a więc niską
rezystancję termiczną styków rdzeń-blaszka i radiator-blaszka.
Co prawda wokół rdzenia powinna być pasta silikonowa odprowadzająca
część ciepła do boków blaszki, to jednak ze zdjęć "rozbebeszonych"
Pentium 4, które widziałem, wynika, że tej pasty jest zdecydowanie
za mało.

> Z kolei wg testów na kilku stronach overclockerskich, które kiedyś znalazłem,
> wynika, że zdania są podzielone. Jak się okazuje, zdjęcie tej blaszki
> czasami polepsza chłodzenie, a czasami nie. Pozostawiam bez rozstrzygnięcia.

Wszystko zależy od klasy powierzchni radiatora. Radiator o marnej
gładkości podłoża rzeczywiście zyska minimalnie na tej blaszce -- bo
ona jest zdecydowanie lepszej klasy, niż marne radiatory (a większa
powierzchnia styku blaszki z marnym radiatorem da lepszą wymianę ciepła).
Niestety jest ona aluminiowa -- więc dobry radiator z _wypolerowaną_
miedzianą podstawką bije ją skutecznością na głowę (i w przypadku
dobrego radiatora będzie widać pogorszenie chłodzenia w obecności
blaszki).

Podsumowując:

- chropowaty radiator zbyt słabo się styka z rdzeniem, blaszka
  pomaga nieco

- gładki radiator styka się prawie idealnie z rdzeniem, blaszka
  tylko przeszkadza

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./