Re: Tani kontroler IDE z cache do zapisu

Autor: darecki_at_wytnij.sobie.to
Data: Sun 25 Aug 2002 - 09:46:28 MET DST

Tomasz Nowak <noto_at_polbox.com> wrote:
> ale
> Człowieku, czy wiesz co piszesz .... Dyski IDE są szybkie, w ciągłych
> odczytach bija dyski SCSI. Brak optymalizacji w ruchu głowica dykryminuje je
> w systemach wielowątkowych.

No to chyba nie do konca ;)
IDE maja sterowanie typu "no to wez Tadeusz i glowice przełóż 3x w lewo, a
potem daj co tam masz". W SCSI jest komenda podajaca na ktore dane jest
zapotrzebowanie, a potem (co *wazne*) kontroler zwalnia magistrale. Jak
dysk znajdzie dane, to zajmuje ja spowrotem i adresujac do kontrolera
odsyla o co prosil. Szukanie glowicami po dysku w IDE odbywa sie na
piechote, a SCSI sam ma umiec znalezc. Na jednym pasku dwa dyski IDE
dzialaja jak jeden, a SCSI szybciej, bo w czasie poszukiwania mozna
przesylac dane.

Oczywiscie od SCSI2, bo w SCSI1 bylo jak w IDE (tez trzymalo magistrale).

Same dyski z identycznym mechanizmem beda mialy taka sama predkosc z
glowic i podobny czas dostepu (ew wlasnie rozna optymalizacje kolejnosci,
bo cos innego decyduje), ale blokada transmisji w czasie dojazdu glowic i
czekania na sektor powoduje, ze wynik wyglada slabiej (przy kilku
dyskach). Jest tez znacznie wiecej przerwan od IDE, wiec PCet zwalnia
nieco.

D.

--
50 ways to FREAK your roommate:
 23. Collect hundreds of pens and pile them on one side of the room.