Re: Dyski twarde

Autor: Wasiuk (wasiuk_at_2com.pl)
Data: Sat 24 Aug 2002 - 18:46:48 MET DST

> 1) Ten nowy dysk jest sam na pierwszym kanale IDE? Jeśli nie, to powinien
> być.

Jest sam na IDE-0

> 2) Czy masz włączone wykrywanie dysku w Biosie, czy tylko ci go wingroza
> wykryła? Windows ładnie wykrywa dysk, nawet jak w biosie go nie ustawiłeś,
> ale czasem włącza wtedy tryb dma multiword. Włączysz go w biosie i zaczyna
> pracować w udmie

Tak w Biosie jest ustawiony ten dysk

> 3) Jaki to dysk i jaki chipset na płycie? Niektóre chipsety mają tak:
płyta
> włącza udma -> dysk włącza udma 100 -> płyta obsługuje tylko udma 33, więc
> nie moze sie z dyskiem dogadac -> wylacza udma w ogole. Moze być
konieczne
> przestawienie dysku na udma/33 - możesz to zrobić programem pobranym ze
> strony producenta.

Dysk to Samsung SV2002H, plyta glowna ma chipsety Ali 1621/1543-B1.

Na stronie producenta plyty glownej znalazlem sterownik IDE, zainstalowalem
i winda wlaczyla DMA. Dyski przyspieszyly. Samsung wyciska teraz 6-7 MB/s.
Czy jeszcze jakos mozna podkrecic? Aha i jeszcze jedno w biosie mam cos
takiego - 32 bit mode, wiem ze nie wszystkie dyski to obsluguja i mozna
nawet tym uszkodzic dysk, ale zaryzykowalem i Samsungowi wzrosla wydajnosc
czy tzn ze on obsluguje ten tryb? I czy moge go bezpiecznie uzywac? Dla
starego Caviara 1,2GB chyba nie bede wlaczyal, bo i tak pewnie nie
obsluguje?

Wasiuk