Re: RAID

Autor: Sniper (Sniper10000_at_NOSPAM.poczta.onet.pl)
Data: Fri 23 Aug 2002 - 12:04:07 MET DST

Użytkownik "Pink" napisał:

> Następnie chciałbym utworzyć RAID 0 (striping), w którego
> skład wchodziłby cały nowo przepiety dysk oraz pierwsza
> partycja (z systemem) z dysku podłączonego do standardowego
> kanału IDE. Czy da sie to zrobić ?.

Nie da się. Po pierwsze: podstawowy kontroler nie obsługuje funkcji RAID. Po
drugie: wszelkie modyfikacje systemów RAID można dokonywać tylko na dyskach
podłączonych do specjalnego kontrolera - w twoim przypadku Promise FastTrack
133. Po trzecie: systemy RAID'owe tworzy się dla całych dysków, a nie dla
pojedynczych wybranych partycji. Po czwarte: najlepszym zastosowaniem dla
systemów RAID są 2 identyczne dyski twarde (lub więcej) o tej samej
pojemności.

> Zalezy mi tez na tym aby cała operacja dokonała sie bez utraty systemu.

Tworzenie systemów RAID dokonuje się na ogół przed utworzeniem partycji.
Wiąże się to z trochę inną logiką i sposobem przechowywania informacji na
takich dyskach.

> Nie chce od razu eksperymentowac bo boje sie, że stracę system...

I słusznie. Chociaż jak mówią: do odważnych świat należy.

> 1) Nie wiem czy wogole mozna tworzyc raidy z dysków
> nie wpiętych w "dodatkowe" kanały ?

Jeśli chodzi ci o rozwiązania sprzętowe, to nie da się. Jeśli chodzi o
rozwiązania programowe, to jest parę programów (niestety nic sensownego
aktualnie nie przychodzi mi do głowy) umożliwiających łączenie różnych
partycji w jedną logiczną całość na zasadzie Strippingu. Niestety wydajność
takiego zestawu jest o wiele gorsza niż normalnego dysku. Jeśli dobrze
pamiętam, coś takiego umożliwia Windows 2000.

> 2) Czy zapinanie dysków w RAIDy (pod win 2000) wiąże
> się z ich formatowaniem?.

Nie robiłem tego jeszcze na nowych kontrolerach Promise, ale kiedyś wiązało
się to nie tylko z formatowaniem partycji, ale jej utworzeniem od podstaw.

> 3) Po co jest dyskietka (od RAIDU) dołączona do płyty ?

Na niej znajdują się sterowniki do systemów Windows 98 / 2000. Musisz je
wgrać (z poziomu Menedżera urządzeń), aby wykorzystać system poprawnie
obsługiwał dyski podłączone do tego kontrolera.

> 4) Jak bardzo odczuwale jest przyspieszenie operacji dyskowych
> w raidzie 0 ?.

Szczerze? Moim zdaniem wcale. Robiłem kilka testów na różnych kombinacjach
dyskowych (niestety nowego Promise FastTrack 133 jeszcze nie testowałem) i
za każdym razem wiązało się to raczej albo z minimalnym wzrostem wydajności
albo ze sporym spadkiem. Moim zdaniem tworzenie systemu RAID 0 ma służyć
raczej tylko i wyłącznie zwiększeniu dostępnej przestrzeni dyskowej a RAID 1
zwiększeniu bezpieczeństwa danych.

Pozdrawiam,
Sniper