Re: DDR czy DIMM ? . . .

Autor: Paweł 'Dziku' Spychalski (dziku_at_dzikie.net)
Data: Sun 18 Aug 2002 - 02:16:04 MET DST

> Moje pytanie jest następujące : Czy duża jest różnica pomiędzy pamięciami
> Dimm, a pomięciami DDR w zastosowaniach domowych ?.

DIMM to nie rodzaj pamięci a opakowania. Konkretnie: Dual In-Line Memory
Module. W porównaniu do SIMM (Single In-Line Memory Module) mają one taką
samą szerokość szyny jak szyna pamięci procesorów z serii Pentium, Athlonów,
Duronów, czyli 64bit. SIMM'y są 32 bitowe i aby działały trzeba obsadzać je
parami. Dla DIMM'ów wystarczy jeden moduł.

To o co ci chodziło po SDR i DDR. SDR ty Single Data Rate, czyli w czasie
jednego cykli zegarowego pamięć 'działa' jeden raz. Innymi słowy, pracuje
ona z taką samą szybością jak magistrala ją taktująca. Pamięć pracuje tylko
na zboczu rosnącym sygnału taktującego (zegara) który ma postać _|-|_|-|_.
To tak na marginesie. DDR (Double Data Rate) działa z podwójną szybkością
zegara, gdyż pracuje na zboczu rosnącym i malejącym sygnału. Teoretycznie,
jest dwa razy szybsza. W praktyce, róznica wydajności systemów SDR i DDR
(przy załeniu tego samego chipsetu i procesora) wynosi około 10%. W
niektórych przypadkach ta róznica jest większa, w niektórych mniejsza.

W zasosowaniech domowych (czytaj word i inne takie w stylu przeglądanie
netu, saper, bla, bla, bla) różnica praktycznie nie istnieje.
Lecz do K7S5A zdecydowanie polecam DDR'y, gdyż SiS 735 nie radzi sobie
najlepiej z obsługą SDR'ów. Ta płyta dużo lepiej pracuje z DDR'ami i właśnie
te pamięci proponuję kupić.
Lecz pamiętaj, nie możesz jednocześnie mieć obsadzonych slotów SDR i DDR.
Albo jedno, albo drugie.

He he... Ale wykładzik strzeliłem :) Musze się wprawiać, bo w tym roku
akademickim będe uczył Architektury Systemów Komputerowych oraz Sprzętu
Komputerowego. Co prawda w tym drugim więcej VHDL'a ale to tez będzie :)

--
Pozdrawiam,
Paweł Spychalski aka Dziku