Re: -5V

Autor: Donik (Donik_at_alfa.terramail.pl)
Data: Tue 13 Aug 2002 - 07:04:06 MET DST

plitkin_at_interia.pl naskrobal(a):

> Tak z ciekawosci zapytam: jak napiecie moze byc UJEMNYM???

Proste jak metr sznurka w kieszeni ;-)

> dla mnie to dziwne. Rozumiem, ze masa - to zero, a do czego moze

Dokładnie, zatem jeśli podłączymy źródło zasilania plusem do masy, to
na jego ujemnym biegunie jest potencjał ujemny, jeżeli potencjał masy
przyjmiemy
za zero. Zatem to źródło dostarcza ujemnego względem masy napięcia.
Rzecz po prostu w biegunowości, nie w jakiejś tajemniczej konstrukcji.

AFAIR, -5V służyło do zasilania (ściślej- polaryzacji) bardzo starych kostek
pamięci w XT. Potem wszystkie następne zasilacze miały to napięcie
(dla AT- +12, -12, +5, -5). +5 służy do zasilania elektroniki (płyty głównej
napędów), +12 do motorków i wiatraczków, -12 razem z +12 do RS232.
W ATX doszło jeszcze 3,3 V (zamiast +5 do części elektroniki).
-5 zostało, ale po co? Chomik raczy wiedzieć. Z wydajności podawanej na
zasilaczach
wynika, że jest bardzo słabiutkie, więc chyba jest raczej tylko "na wszelki
wypadek"
(nb. bardzo łatwo je zrobić z -12V, więc konstrukcji zasilacza znacząco nie
podraża).

--
Pozdrawiam,
                           Donik