Re: Jak schłodzić HDD?

Autor: Kosh (khn_at_no-spam.wp.pl)
Data: Sun 11 Aug 2002 - 22:20:04 MET DST

"Witold Wladyslaw Wojciech Wilk" napisal(la) dnia 2002-08-11 19:31, te
oto slowa:

> temperatura maksymalna pracy dysku seagate barracuda 4 - 60^C. Maksymalna
> temperatura przeciętnego scalaka - między 75^C a 90^C. Występują
<cut/>

Uszkodzenia elektroniki w dyskach ATA stanowia znacznie mniejszy odsetek
awarii ze wzgledu na niewielka szybkosc pracy i zlozonosc
wykorzystywanych ukladow ().

> ale prędzej będzie uszkodzenie mechaniczne z powodu
> zmian temperatury powietrza wewnątrz dysku - o ile sobie dobrze
> przypominam, to staje się wtedy rzadsze i głowice mogą się wrypać w
> powierzchnię, choć argument jest naciągany. prędzej mogą nastąpić zmiany w
> strukturze nośnika.

Dokladnie wysoka temp. wplywa nie na same glowice, co na "stabilnosc
magnetyczna" nosnika, oraz uklad napedowy (lozyska).

Dodatkowo pozycjoner i talerzyki podlegaja zjawisku "rozszerzalnosci
cieplnej" materialu (pisalem juz o tym wczesniej).

Nalezy pamietac, ze _punktowa_ temp. nosnika moze znacznie przekraczac
wartosci podawane przez sensory wspolpracujace ze S.M.A.R.T.

P.S.
Czytajcie archiwum - ogromna "masa watkow" z tematem "chlodzenie hdd". ;-)

--
Best regards, Kosh                                 khn(at)wp(dot)pl
"Czlowiek stworzony jest aby szukac prawdy, a nie aby ja posiadac!"