Re: przerwania

Autor: QbaSOFT (_nospam_qbasoft_at_box43.gnet.pl)
Data: Sun 11 Aug 2002 - 21:19:24 MET DST

> Nie wiem, czy jest w tym cos dziwnego, ale niepokoi mnie sprawa, ze na
> jednym przerwaniu instalowane sa 2 urzadzenia. A wyglada to tak:

O ile pozwalają na to urządzenia współdzielenie przerwania, nie ma w tym nic
niestosownego. Gorzej, gdyu konkretne urządzenie domaga się wyłączności na
przerwanie (bardzo często zdarza się to w wypadku tunerów TV, ale i
sieciówek)...

> IDE Controller 14
> Serial Bus Controller 9
> Serial Bus Controller 9
> Network Controller 11
> Multimedia Device 5
> Input Device NA (dlaczego niedostepny? jakis zwiazek z dzwiekowa?)

Input Device, czyli tzw. klawiatura nie potzrebuje przerwania...

> Display Controller 10
> ACPI Controller 11
>
> Najbardziej niepokoi mnie sprawa, ze ACPI jest na tym samym IRQ co
Network,
> bo po wybraniu "zamknij system" komputer nie wylacza sie sam, tylko musze
go
> poprzez przycisk POWER wylaczac. Czy jest to spowodowane wlasnie tymi
> przerwaniami?

Hm, ciężko stwierdzić (możliwe)... W miarę możliwości spróbój zainstalować
najnowsze sterowniki via4in1 - ostatnia wersja 4.40 (np. z
http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/VIA_4IN1_V440V(a)P3.zip) -
zakładam, że zadbałeś o ich wcześniejszą instalację, bo właśnie tu może
leżeć problem...

> Ponadto dosyc czesto obserwuje calkowite zwisy kompa (tylko reset przy
> obudowie pomaga). Charakterystyczne jest to, ze gdy mam w momencie zwisu
> wlaczonego Winampa to z glosnikow wydobywa sie dzwiek o wysokiej
> czestotliwosci i tez dopiero w momencie resetu przestaje piszczec. Moze
ktos
> sie juz z tym spotkal?

Co prawda z takimi objawami się nie spotkałem, ale ze zwisami może mieć
związek praca SoundBlastera - sam miałem z tym spory problem... Zaobserwuj,
czy zwisy zdarzają się gdy jednocześnie odtwarzana jest muzyka i kopiowane
duże pliki >500MB (intensywne wykorzystanie PCI). Jeszcze jeden pomysł: może
pomóc tzw. VIA Latency Patch, przeprogramowujący przed każdym startem
systemu działanie chipsetu... (nie mam pod ręką adresu strony do tego
patcha, ale jeśli jesteś zdesperowany, to mogę go poszukać. Z tego, co
pamiętam pojawiał się na CD CHIPa - na coś się jednak czasami to pismo
przydaje).

Powodzenia

QbaSOFT