Re: Kupno dysku 80GB - jaki?

Autor: Sniper (Sniper10000_at_NOSPAM.poczta.onet.pl)
Data: Fri 30 Aug 2002 - 19:57:25 MET DST

Użytkownik "Sniper" napisał:

> - dyski Maxtor 80 GB 7200 (tryb cichej pracy) - temp. 51, 52, 56 (3
modele);

Dołączę kolejne 2 modele do kolekcji, bo 2 godziny temu podłączyłem do
pewnego komputera 2 różne Maxtorki:
- D740X-6L (model: 6L080J4) pojemność 80 GB,
- D740X-6L (model: 6L040J2) pojemność 40 GB.

Komputer ma otwartą obudowę, dyski położone na podpórkach z książek.
Temperatura w pomieszczeniu 28 stopni (mierzona porządnym sprzętem z
dokładnością +/- 1 stopnia). Temperatura w obudowie komputera - 33 stopnie.
Na obu dyskach miałem ok. 36 GB plików MP3. Robiłem jednoczesną zamianę tych
danych, tzn. z jednego dysku przerzucałem dane na drugi i odwrotnie. Cała
operacja, z racji zmuszania obu dysków do jednoczesnego odczytu i zapisu
danych trwała dość długo (prawie 1,5 godziny) i wycisnęła z obu napędów
siódme poty. Non stop monitorowałem temperaturę obu napędów programem DTemp.
W ciągu pięciu minut od momentu włączenia przenoszenia danych temp. dla
małego dysku (80 GB, 1 talerz, 2 głowice) osiągnęła 56 stopni i wzrosła
maksymalnie do 59 stopni po pół godziny kopiowania i dalej się już nie
zmieniła. Drugi dysk (80 GB, 2 talerze, 4 głowice) dopiero po 15 minutach
grzania osiągnął 49 stopni i utrzymywał tą temp. przez ok. 40 minut. Pod
koniec testu temp. dla tego dysku osiągnęła 51 stopni.

Mój wniosek: dysk z dwoma talerzami grzeje się mniej od jednotalerzowego.
Przy najbliższej okazji zrobię inne testy - ciekawe, czy dotyczą również
modeli innych producentów.

Pozdrawiam,
Sniper