Re: Kupno dysku 80GB - jaki?

Autor: mar00ha (mar00ha_at_#no_spam#w.pl)
Data: Thu 29 Aug 2002 - 15:01:30 MET DST

Użytkownik "Juliusz 'Julas' Gonera" <julas_at_toya.net.pl.nojunk> napisał w
wiadomości news:akl0l6$gvp$1_at_sunsite.icm.edu.pl...
> Od kiedy ją masz? Były z nią jakieś problemy? Czy faktycznie jest tak
cicha?

Mam ją od 2. miesięcy niespełna. Kolega ma ten sam model od 4-5. miesięcy.
Problem zdarzył mi się jeden: ScandDisk przy każdym boocie Win98se-znany
błąd windy(ale ja go wcześniej nie znałem) z zamknięciem komputera zanim
dysk zdąży zapisać dane z bufora. Swoją drogą-ciekawi mnie o ile dłużej
zapisuje się bufor w WD 8MB cache przy zamykaniu w98se...
Cicha? Jest strasznie cicha! Akurat to nie są plotki. Z tym, że ja od
początku pracuję na ustawieniach standardowych(cicha praca, mniejsza
wydajność)... Dopiero dziś dotarło do mnie, że mogę przestawić tryb pracy na
'best performance'. Jak wrócę do domu to sobie potestuję głośność w tym
trybie...

> Sam mam Caviara 1,2GB i niestety po jakimś czasie ostatnie 20% powierzchni
> dysku było nie do wykorzystania (pliki zmieniały objętość, przestawały
> działać), jednak po założeniu partycji na jedynie pierwszych 80%
powierzchni
> dysk działa bezawaryjnie od ponad roku :)
No, sam widzisz ;)

> W sumie solidny i mniej hałasuje od Fujitsu.
Z ośmiu Fujitsu jakie znam osobiście(wszystkie 10GB, w firmie) 7 odeszło już
do Krainy Wiecznych Read/Write'ów

> Z komentarzy na tej stronie zaniepokoiła mnie rzekoma awaryjność Barracud,
> bo już byłem bliski decyzji... Teraz znowu się waham.

Producent na swojej oficjalnej stronie pisze, że możnaby uniknąć 40 albo
60%(nie pamiętam liczby ;) ) gdyby zastosować narzędzia diagnostyczne
SeaTools... - nie wiem nie używam.
Moim zdaniem(IMHO) przyczyną większości padów jest BIV jest przegrzanie
wynikające z niewłaściwego umieszczenia dysku w obudowie komputera-pchanie
2-3 dysków pod sobą w 3.5" bay'e, pchanie dysku w kieszeń zasłoniętą od
góry/dołu innym urządzeniem(CD, nagrywarka, która się mocno grzeje. W mojej
obudowie BIV siedzi sobie w bay'u 3.5". Zatoki są 3: w najwyższej jest FDD,
następna jest wolna, a na dole jest HDD. Pod dolną zatoką są dziurki
wentylacyjne w obudowie(nie mam tam żadnego wciągającego powietrze
wiatraka... Do wczoraj miałem tylko wiatrak na procku(Cel 1.7 box-3000rpm) i
w zasilaczu(jakiś Codegen, fuj). W takiej konfiguracji dysk doszedł mi do
max 44st.C. Normalnie jest(w zależności od temeratury otoczenia) 38-40st.C
przy normalnej pracy(np. eDonkey zapuszczony, albo rodzina z KaZaAchstanu).
Co do grzania się to wiem tylko, że strasznie(naprawdę strasznie) BIV grzeje
się przy formatowaniu. Na mojej tego nie stwierdziłem(kupiłem już
sformatowaną i z założonymi partycjami), ale wspomniany wcześniej kolega po
formatowaniu dysku leżącego sobie na "dachu" otwartej obudowy nie mógł BIV
wziąć do ręki! Potem luz... Tak więc moje zalecenie, żeby w miarę możliwości
pełnego formatu dokonywać co najmniej przy otwartej obudowie...
Ja, na razie, BIV80GB polecam. Innych modeli nie znam...

mar00ha