Re: Max temp. procesora???

Autor: Sniper (Sniper10000_at_NOSPAM.poczta.onet.pl)
Data: Fri 02 Aug 2002 - 16:13:38 MET DST

Użytkownik "Narcyz Knap" <narcyz.knap_at_wp.pl> napisał w wiadomości

> Mam Durona 700 MHz, plyta Abit KT7. Odczytalem w BIOSie, ze moj procek
> grzeje sie do ok. 78 - 88 st. celsjusza.

Oprócz wszystkich zabiegów, o których już tutaj pisano proponuję jeszcze
upgrade BIOS'u. Ostatnio często zdarza się, że producenci popełnią jakiś
błąd i wskazania temp. procesora są niepoprawne. Czasami dotyczy to również
prędkości obr. wentylatorów.

> Niby nic sie nie dzieje i komp pracuje okay, ale to chyba troche za duzo,
czyz nie?

Wg informacji firmy AMD, ich układy wytrzymują maksymalne temp. pracy od 70
do 95 stopni. Wszystko zależy od konkretnego egzemplarza (każdy jest
poddawany osobnym testom wygrzewania). Jeśli trafił ci się dobry model, to
przy takiej temp. może pracować. W rzeczywistości większość układów bardzo
kiepsko znosi wszystko powyżej 80 stopni. W takiej sytuacji powinieneś jak
najszybciej temu zaradzić, bo spalisz procesor.

> Czy zrobie prockowi kuku jesli pozwole mu pracowac w temp.
> rzedu 80-at kilka st. celsjusza?

Prawdopodobnie tak. Jeśli nie nastąpi to prędko, to z pewnością gdzieś za
rok albo nawet szybciej.

> Mam w skrzyni 4 wiatraki: zasilacz, grafika, procek i chipset. Czy
> dokupienie wiatraka o srednicy ok. 5 cm (widze, ze producent
> przygotowal na niego miejsce na dole skrzyni) pomoze wydajnie
> obnizyc temp. procesora?

Wydajnie na pewno nie, ale powinien obniżyć temp. o jakieś 3-5 stopni.
Proponuję dorzucić do tego wentyl pod zasilaczem do wyciągania gorącego
powietrza z obudowy. Poza tym, jeśli masz zasilacz Codegen 300 W i nie
obchodzi cię gwarancja, możesz dokonać drobnej przeróbki w jego obudowie.
Mianowicie wentyl w tym zasilaczu jest podłączony poprzez układ termicznego
sterowania prędkością obrotową wentyla. Niestety Codegenowi coś nie wyszło i
pracuje stanowczo za wolno. Ja uciachałem kabelki i podłączyłem je
bezpośrednio do napięcia 12V z pominięciem tego układu. Wydajność wentyla
wzrosła, temp. w całym kompie spadła o jakieś 5-8 stopni.

Ale mimo wszystko najważniejsze: zdejmij radiator, wyczyść dokładnie proca,
posmaruj go cienką wartwą pasty z dodatkiem srebra, (powiedzmy o grubości
kartki papieru), załóż dokładnie radiator (spójrz, czy całkowicie przylega
do rdzenia proca - może być konieczne jego wyjęcie z obudowy). Na
zakończenie możesz jeszcze wpuścić ze 2 kropelki oleju (np. od roweru lub od
maszyny do szycia) lub rzadkiego smaru samochodowego do łożyska wentylatora
(zazwyczaj jest przykryte naklejką z logo producenta). Po takiej konserwacji
powinieneś mieć nie więcej jak 40-50 stopni (pod warunkiem, że posiadasz
ludzki radiator i wentyl).

Pozdrawiam,
Sniper