Re: bolaczka wybory monitora lcd

Autor: Slawek [am-pm] (sl_d_at_poczta_KROPKA_onet.pl)
Data: Thu 25 Jul 2002 - 00:20:14 MET DST

Użytkownik "Rafał Tomasik" <rafal_at_zt.kielce.tpsa.pl> napisał:

> CRT maksymalnie mogą osiągnąc kontrast 1:700
> [ciach...]

Skoro tak sobie trzepiemy piankę na temat kontrastu, to pozwolę się
zapytać, skąd masz te dane?
Kontrast to stosunek najjaśniejszego punktu ekranu do najciemniejszego.
Baniak (CRT) działa - że tak powiem - na odwrotnej zasadzie niż LCD.
W CRT jeśli nic się nie dzieje, to jest kompletna, kosmiczna czerń. Dopiero
pobudzony elektronami luminofor zaczyna świecić. Zatem regulując
odpowiednio poziomami sygnału można pewnie osiągnąć kontrast
1000:1, może 2000:1 a może 5000:1. Nigdy nie widziałem żadnych
danych na ten temat, bo to chyba jest nawet trudne do zmierzenia.
Kineskop ma znakomity kontrast - i tyle.
W LCD cały czas świecą lampy podświetlające obraz. Na full. Matryca
działa jak kurtyna, przesłania lepiej lub gorzej. W tym cały problem, że
trudno w tak cienkich warstwach całkowicie wytłumić światło. Zawsze
jakaś odrobina przelezie. I o tą odrobinę się "rozchodzi".
Ten sam problem dotyczy projektorów LCD. Projektory z matrycą
mikroluster (DLP) działają na innej zasadzie, zatem nic dziwnego, że
zwykle mają znacznie lepszy kontrast niż te z matrycami LCD.

--
Sławek [am-pm]