Re: Pytanie o gwarancje, rekojmie

Autor: Tomasz Jurgielewicz (biuro_at_a3.pl)
Data: Thu 18 Jul 2002 - 09:45:04 MET DST

> (wbrew opini osob ktore na oczy
> kodeksu cywilnego nie widzieli)

Mam nadzieje ze ten wstret nie dotyczy to mojego postu :-/

> podsumowujac: zwykle chcemy kupic _SPRAWNY_ dysk a nie _USZKODZONY_ tak
> wiec chyba juz widac subtelna roznice?

Pieknie, dziekujemy za cytaty i podziwiamy umiejetnosc obslugi Lex'a. :-)
Tylko jeden szkopul: z zeznan kolegi "abs"-a wynika ze dysk nie byl wadliwy
w momencie zakupu. Usterka nastapila w czasie eksploatacji. Chyba ze bylo
inaczej i sprzedawca wcisnal uszkodzony dysk a z dokumentu zakupu wynika za
mial byc sprawny. To by była sprawa prosta.

Natomiast definicja wady uprawniającej do roszczenia z tytulu rekojmi jest
nastepujaca:
"Z rzeczą wadliwą mamy do czynienia wtedy, gdy ma ona cechy zmniejszające
jej wartość lub użyteczność "

Owszem mozna sprobowac wywalczyc stwierdzenie ze wszystkie dyski rodzaju
jaki kupil kol. abs maja wade. Na drodze sadowej nie do wygrania, lub do
wygrania przy kupie wlozonej kasy w opinie bieglych badajacych statystyczna
awaryjnosc w/w dyskow. Modlic sie nalezy przy tym, zeby ta awaryjnosc byla
grubo powyzej norm branzowych w.g ktorych sa konstruowane.

Slowem kupujacy musi wykazac ze wada rzeczy jest "wada tkwiaca w rzeczy" i
wowczas powolywac sie na rekojmie. W innym wypadku jest to nieznajomosc lub
nieumiejetnosc interpretacji prawa. Pozostaje gwarancja i decyzja
sprzedawcy, czy odstepuje od umowy (zwraca pieniadz) czy daje nowy dysk. Na
sile gotowki nie wydusisz jesli sprzedawca sie temu sprzeciwi. Nie pomoze
zadna Federacja ani sad. No, jest jeszcze szansa ze o tym nie wie i
odpowienio postaszony sie zlamie.

Generalnie sprawa nie powinna byc jakos nadzwyczajnie trudna. W koncu w
sklepach pracuja tez ludzie. Normalne zyczliwe podejscie moze przyniesc
nieporownywalnie korzystniejsze zalatwienie problemu niz rzucanie
paragrafami od progu. No chyba, ze po pertraktacjach widac ze sie nie da.

(do "abs-a") Zycze powodzenia i podziel sie uwagami co Ci sie udalo zalatwic
Tomasz