Re: Coś dla prawdziwych fachowców

Autor: sprocket (sprocket_at_sys.pl)
Data: Sun 14 Jul 2002 - 15:20:07 MET DST

Użytkownik "Leszek" <karwin_at_klienci.pkobp.pl> napisał w wiadomości

> Dzięki za porady, ale coś mi się w tym wszystkim nie zgadza. Przecież tryb
> LBA (Logical Block Adressing) opracowano właśnie po to, aby przeskoczyć tą
> granicę 504 MB (1024 cylindry, 16 głowic, 63 sektory/ścieżkę = 504 MB) i
> jest on w tym BIOS-ie dostępny. Poza tym dotychczasowy dysk miał pojemność
> 514 MB i był z tą pojemnością poprawnie obsługiwany. Jest jeszcze trzeci
> problem - najtrudniejszy: jak się mieszka na takim zadupiu jak ja, to nie
ma
> co marzyć o jakichś zakupach na giełdzie, bo to wyprawa do Wrocławia na
> [...]

Dwie uwagi...
1. BIOSy AMI, o ile pamiętam, miały problemy z trybem LBA (dotyczyło to
także mnie :). Dopiero te datowane po 25 kwietnia 94 roku nie sprawiały
problemów...
2. Tego napradę nie jestem pewien, ale słyszałem, że wcześniejsze kontrolery
IDE fizycznie nie miały możliwości obsługi dużych dysków. LBA to łatka
programowa, umożliwiająca adresowanie dużych dysków, pytanie tylko, czy
kontroler _jest_w_stanie zaadresować taki dysk. Nigdy tego nie sprawdzałem,
więc jeśli ktoś bardziej zorientowany mnie tu opieprzy za gadanie głupot,
nie będę się gniewał ;))). Ale słyszałem, że problem dużych dysków może
dotyczyć także elektroniki kontrolera...
Zatem rada: uaktualnij BIOS, a jeżeli nie pomoże, to postaraj się skołować
sterownik EIDE. A, zadupia Ci zazdroszczę, przynajmniej masz spokój. EIDE
możesz pewnie kupić na Allegro...
pozdro...
sprocket