Re: jaki zestaw: DDR 333 + Athlon XP czy P4?

Autor: Bronek Kozicki (brok_at_rubikon.pl)
Data: Mon 08 Jul 2002 - 19:43:13 MET DST

mac <mmjac_at_poczta.onet.pl> wrote:

> zamiast MP wlasnie
> na asusie tylko czy to bedzie dzialalo? w przerobki, zamalowywanie
> mostkow sam raczej wole sie nie bawic...

nie wiem jak jest z Asus-em (mam Tyan MP) ale podejrzewam że będziesz
miał do wyboru jakieś nieoficjalne uaktualnienie BIOS-u (o ile gdzieś
jest dostępne) albo zamalowanie jednego mostka (zwykłego, bez "pułapek"
wyciętych laserem - zobacz
http://www.hardwarezone.com/articles/print.hwz?aid=393 ) . Albo trafisz
na Athlona z firmowo połączonym mostkiem (to się kiedyś zdarzało, nie
wiem jak teraz). Dla Tynan'a tego rodzaju uaktualnień nie ma w ogóle,
więc wybór jest prostszy - "uaktualnić" procesor albo kupić od razu
model MP. Jeżeli bardzo zależy Ci na stabilności, wybrałbym to drugie.
Wszystkie procesory są fabrycznie testowane, ale modele XP nie są
sprawdzane pod kątem poprawnej obsługi SMP; tak przynajmniej twierdzi
AMD i jest w tym sporo sensu.

> poza tym asekuracyjne pytnie, jak wyglada sprawa chlodzenia takiego
> zestawu?, czy wszystkie
> dostepne wiatraki mieszcza sie na tych plytach bez problemu, komp
> bedzie dzialal 24h / dobe w mieszkaniu i raczej wolalbym zeby nie
> pracowal jak maly odrzutowiec

normalnie. Zmieszczą się (choć może nie takie duże jak Titan TTC-D5TB) .
Zadbaj o porządny wentylator wyciągający powietrze z obudowy (ja mam
dwa, z regulowanymi obrotami) ; i ew. wentylator wciągający z przodu z
filtrem.

> w pdf-ie od asuas pisza: the minimum requirement for full power
> faktycznie tyle potrzeba czy podaja 400 W tylko na wyrost
> Tyan pisze: the supply must have a minimum of 300 watts - to brzmi juz
> lepiej

Tak naprawdę to ważne jest obciążenie linii zasilających płytę główną.
Zasilacz Chieftec-a 300W nie wystarczy do Tyana, bo ma za małą moc na
linii 5V . Dopiero zasilacz 340W (w obudowach "DX" i "TX" lub większych)
ma na tej linii moc 30W , które jest wymagane przez płyty Tyan MPX (i
Tyan MP - co napisano w bardziej widocznym miejscu). Osobiście nie
ryzykowałbym wstawienia płyty do obudowy ze zbyt słabym zasilaczem - weź
pod uwagę że oba procesory będą ciągnęły sporo mocy i jeżeli jej
zabraknie, to cały system będzie niestabilny (albo się w ogóle nie
podniesie).

Co do wyboru marki (Asus czy Tyan) to możesz mieć większe zaufanie do
Tyana. Od dawna robi profesjonalne płyty SMP do serwerów i lepiej zna
chipset 760MPX . Płyta Tiger MPX ma rekomendacje AMD, znakomite
recenzje, więcej slotów PCI 32-bit i działajace porty USB (w najnowszej
wersji S2466N-4M) . Nie obsługuje natomiast kart AGP Pro; ale to są
bardzo drogie karty i chyba takiej nie kupisz :)

B.