Re: SWAP w RAMie

Autor: SirDavid (wytnij-toadamd_at_fastmail.pl)
Data: Fri 05 Jul 2002 - 14:10:09 MET DST

On Wed, 3 Jul 2002 08:54:31 +0200, "silvio manuel"
<silvio_manuel_at_poczta.onet.pl> wrote:

>Czy jest jakiś sposób na stałe umieszczenie pliku wymiany w pamięci RAM ? W
>takim przypadku komputer dostałby niezłego kopa wydajności. Mój pecet ma 512
>MB DDR RAM i chętnie połowę przeznaczyłbym na obsługę SWAPu. Jak to zrobić ?

Tak sobie czytam co poprzednicy powypisywali i... stanem wiedzy
informatycznej co poniektórych wymądrzających się tutaj można się
wręcz załamać.

Tak się składa, że pytanie wcale nie jest pozbawione sensu, a wszelkie
ROTF-le w powyższych wypowiedziach zasługują tylko na ROTFL z wiedzy
tych, którzy je pisali.

Swap w teorii jest rzeczywiście przedłużeniem pamięci, jednak w
praktyce nie jest już tak różowo. Nie wiem jak go obsługują systemy
UNIX-owe, ale Windows korzysta ze swapu namiętnie nawet jak ma wolnej
pamięci aż nadto. Co do sugerowanego przez co poniektórych całkowitego
wyłączenia swapu: tylko się wam tak wydaje, że to rozwiąże problem. W
win9x dla przykładu, po wyłączeniu swapa przestaje działać wiele
programów, choć pamięci im nie brakuje. Nie pamiętam czym to jest
spowodowane, ale głośno było o tym przed paru laty, gdy pamięć była
tania jak barszcz i kto chciał mógł mieć jej o wiele więcej niż
ówczesne aplikacje wymagały. Wiele osób kupowało sobie wtedy więcej
RAM-u własnie po to, żeby wyłączyć swap. A tu się okazało, że figa z
makiem, bez swapa nie działa to i tamto. Wtedy pojawił się pomysł
umieszczenia swapa w ramdysku i nie był to wcale pomysł głupi.
Niestety systemowy ramdrive się do tego nie nadawał (już nie pamiętam
dlaczego). Ale dało się to zrobić np. wspomnianym przez kogoś
RamDisk9xMe i efekt był naprawdę dobry! Przed kilku laty dyski były o
wiele wolniejsze i głośniejsze od dzisiejszych i każde, nawet
sporadyczne odwołanie do dysku, czyli np. do swapa, było odczuwalne.
Nie ma oczywiście mowy o jakimś "niezłym kopie wydajności", różnica
była zaledwie zauważalna, ale była.

Podsumowując, teoretycznie się da (nie wiem jak z win2k/xp, nie
próbowałem), tylko jest pytanie, czy na dzisiejszym sprzęcie ma to
sens. Dyski są na tyle szybkie i ciche, że gdy system skorzysta ze
swapu od czasu do czasu, to się tego wcale nie odczuwa.

Adam.