Re: norton ghost i kilka systemow

Autor: Krzysztof Kwasniewicz (tasiorsa_at_poczta.fm)
Data: Thu 04 Jul 2002 - 17:08:35 MET DST

Jabu <jabu__at_poczta.onet.pl> nie myśląc za wiele (jak zwykle) napisał:
Kiedyś dawno na tej grupie niejaki Elvis podał szczegółową receptę na
Multibooting. Pozwolę sobie przytoczyć, mnie kiedyś pomogła.

Jak najbardziej jest to możliwe - ja w przypływach fantazji miewałem po
5 systemów (98, 2000, serwer Novell, Linuch i OS2 :-)

Do zrobienia takiej sztuczki uzywalem Partition Magic - a konkretnie
składnik tego pakietu Boot Magic. Oczywiście trzeba to kupić, bo to
program komercyjny ;-)

Teraz jak porobić te partycje - najwygodniej Partition Magic'em (pod XP
afaik chodzi wersja 7.0).
Należy pamiętać, że partycja z której ma startować jakis OS musi być
przed 8-mym GB.
Dlatego taka hipotetyczna sytuacja że masz np 12 GB - podzielił bym to
następująco:

> 4GB-XP | 3,895 GB dla Win 2000 |15 MB /boot linucha | 4 GB reszta
> linucha |

Jeśli aktualna partycja z XP jest wieksza to nie problem w Partition
Magic jest opcja resize która nawet nieźle działa, chociaż jak masz
ważne dane, to je zarchiwizuj na jakimś innym nośniku :-). Generalnie z
tym podziałem to ważne jest tylko żeby bootowalne partycje zaczynały
się w pierwszych 8GB a co zrobisz z resztą to już twój problem.
Pozostaje jeszcze kwestia partycji ( primaty / logical ) - najlepiej daj
windowsom primary, bo nie wiem jak one się odnoszą do logical - wiem za
to że linuchowi wszystko jedno i u mnie chodzi na logical.

Jak masz już partycje, to instalujesz Boot Magic. W opcjach odrazu
zaznaczasz 'Adwanced Partition Hiding i używając prycisku ADD dodajesz
brakujące system. Oczywiście system ich nie odnajdzie i nie rozpozna, bo
przecież jeszcze ich nie ma, ale zaznaczenie ptaszka advanced w oknie
dodawania rozwiazuje problem.

Teraz trzeba zdefiniować który system które partycje ma widzieć. Na
początek trzeba zrobić tak, żeby każdy widział tylko swoje. Aby to
zrobić trzeba na liscie systemów (nie partycji) wybrać dla każdego
properties, zakładka Visible Partitions, tu ptaszka przy 'Override
Default Selections'. PTASZEK PRZY PARTYCJI OZNACZA ŻE SYSTEM JA WIDZI.
I jak już mówiłem zaznaczamy tak, że każdy sytem widzi tylko swoje
(potem można to zmieniać, chociaż lepiej nie). I po wszystkim Save/Exit.

Teraz najciekawsza część zabawy. uruchamiasz kompa, odpala się boot
manager - wybierasz że chcesz uruchomić Wind 2000 (którego nie ma :-) '
pokazuje się napis 'Prepare blablabla ... ' i zwis ;) - o to chodziło.
Możesz spokojnie wrzucić płytkę z Win 2000, zresetować kompa ustawić
żeby się z CDka odpalił ewentualnie - i zainstalować Win 2000.
Zainstaluje się bez protestów bo nie widzi ani partycji z XP ani żadnej
innej (to znaczy widzi ale jako 'OS2 hidden boot ...' jakoś tak dziwnie
o nich pisze i instaluje się gdzie indziej :)

Analogicznie postępujesz przy instalacji linucha - ale uwaga ! LILO
umieszczasz NIE W MBR tylko w pierwszych sektorach partycji /boot .

(to bedzie najdluzszy post jaki w zyciu widzialem - moze powinienem na
priva, ale niech juz bedzie tutat pro publico bono [to zapis fonetyczny
chyba ;) ])

I w zasadzie tyle - systemy są od siebie odizolowane i pad jednego nie
ma wpływu na pozostałe. Jeśli coś się stanie z
boot managerem (coś rozpieprzy MBR) to trzeba tylko ponownie poklikać w
Boot Magic, a jak i jemu stanie sie krzywda, to zainstalować go od nowa
i ponownie wskazać systemy ;)

Pozdrawiam

--
Kwasniewicz Krzysztof(TASIOR)