Re: MSI KT3 Ultra ARU - warto czy etam?

Autor: grzegorzp_at_go2.pl
Data: Thu 04 Jul 2002 - 12:47:04 MET DST

> Czy sa jakies roznice wydajnosciowe i uzytkowe
> pomiedzy kontrolerami HPT i Promise??

Różnice są i to cholerne - mówiąc wprost: kontrolery HPT sprawiają więcej
problemów niż satysfakcji.

Po pierwsze: w pewnych określonych sytuacjach przedłużają odpalenie systemu Win
2K lub XP o kilkadziesiąt sekund, ponieważ nie odpowiadają poprawnie
na "zapytania" systemu o konfigurację urządzenia (miałem taką sytuację na co
najmniej 6 różnych płytach z HPT). Na kontrolerach Promise takie sytuacje się
nie zdarzają.

Po drugie: zdarzają się na nich "zaniki rozumu", tzn. czasami się zdarza, że ot
tak po prostu nagle przestają wykrywać podłączone do nich dyski (podkreślam, że
nie wynika to z problematyki zasilania tych dysków). Trzeba restartować
komputer (czasami kilkakrotnie) aż taki kontroler się obudzi.

Po trzecie: bardzo kiepsko obsługują wszelkie kombinacje RAID'owe (mam na myśli
stripping lub mirroring). Testowałem stripping na 3 płytach z udziałem HPT i
dysków IBM. Okazało się, że wbrew pozorom, wydajność systemu dyskowego zamiast
rosnąć - spadła średnio o 30%. Kaszana! Na kontrolerach Promise nie uzyskałem
może 200% wzrostu wydajności, ale było dużo szybciej, tj. od 40% do 60%.

Po czwarte: czołowi producenci płyt głównych (czytaj. MicroStar, ASUS) stosują
tylko Promise. Z HighPoint'em bawi się jeszcze Abit i chyba to główny powód dla
którego większość szanujących się użytkowników odchodzi od tej firmy.

Po piąte: najlepsze. Jakiś czas temu kupiłem nowy dysk IBM 60 GB 7200 obr.
Podłączyłem go do HPT 366 (niestety jeszcze go muszę używać - ale już
niedługo). Pracował tak ze 2 miechy. Regularnie występowały objawy znikania
dysku podczas bootowania, ze 2 razy kontroler odmówił zapisu na dysk, wieszając
system. W efekcie: dysk zdechł i straciłem prawie 10.000 plików MP3. Więcej HPT
nie kupię.

Pozdrawiam,
Sniper