Re: "tuning" klawiatury

Autor: Witold Wladyslaw Wojciech Wilk (maniack-news_at_zawilcow.tyc.katowice.supermedia.pl)
Data: Mon 01 Jul 2002 - 00:24:06 MET DST

Dnia Sun, 30 Jun 2002 16:23:23 +0200 niejaki(a) bazio <bazio_at_go2.pl>
napisal(a):

> ile ?
> 1-2 metry ?

no cos kolo tego. blizej jednego metra, choc to tez zalezy... a moze i
2-3... sam nie wiem. kupie na zapas 5 :P

> nie rozumiem.chcesz wypalic dziure w klawiszu i tam umiejscowic diode ?
> czy umiescic ja pod klawiszem ?

pod. na cholera mi na klawiszu, przeciez gbede paluchem zaslanial :)

> moja jakas noname na ps/2 bierze 250mA ale to maxymalnie.
> wiec twoja prodozerna tez nie jest :)

kolo mnie lezy inna din noname i bierze 100mA ;)

> pozatym do dyspozycji plyty jest chyba tyle ile daje zasilacz na +5VSB.
> u mnie jest 2 ampery na tym napieciu.
> oczywiscie moge sie mylic...
> trzeba popatrzec w specyfikacje portu din i ps/2

ano trzeba by. pozatym nie chce zjarac jakiegos kondensatorka lub wywalic
kontrolera. rozne dziwy sie moga dziac.

> kondensator podbija natezenie ? :)
> nie znam sie :)

nie. kondenstator jak sama nazwa wskazuje kondensuje. moj pomysl jest
taki:

---R1---C1---LEDy

R1 bedzie przepuszczal dajmy na to 10mA
C1 bedzie trzymal U=5V i C=1mF

nie wiem czy dobrze to wyliczylem, bo wzorki bralem z pamieci i sie nawet
sie nie zastanawialem :) cos mi C=m1F nie pasuje, bo na wszystkich
kondesatorkach to ja widze napisy np. 50uF... ;)

tak czy siak - standardowa fizyka. powiedzmy, ze R1 przepuszczqa te 10mA.
Fajnie. Tyle wzera pojedyncza dioda po nalozeniu na nia rezystorka (mozna
i bez, ale ja zjara ;) ). Naciskamy dwie diody. Jest oczywiste, ze zeby
one swiecily z normalna jasnoscia to potrzeba wiecej niz ten R1 przepusci.
jesli bedziemy mieli mniej to okaze sie, ze dostaja ~50% mocy na sztuke.
wtedy beda swiecily gorzej, jakby przygaszone.

Natomiast kondensator trzyma zapas energii w sobie, dzieki czemu w razie
nacinienia lapskiem na cala klawiature - wszystko sie podswieci i powinno
sie przez kilka sekund utrzymac, az do wyladowania zapasu energii
znajdujacego sie w kondensatorze.

Innymi slowy - kondensator dziala jak taki maly ups-online. oczywiscie nie
jest to szczyt techniki. troche energii sie wytraca poprzez generowane
cieplo, znikome, bo znikome straty, ale to jest nieuniknione.

nie jestem elktronikiem, wiec nie jestem do konca pewien jak to dziala
moja wiedza jest na poziomie liceum co do kondensatorow, wiec nie nalezy
sie trzymac tego co pisze, bo moglem cos pokckac. na czas wakacji ksiazki
leza gdzie indziwej, bo mi sie w pokoju zaroilo od komputerow i nie mam
gdzie tego wszystkiego trzymac :) jak chce rozlozyc lozko to jednego
trzymam pod nim ;)

> a dla modemowcow zrob zdjecia :)

to go porzadnie okroje, bez dzwieku, w malym formacie. te 1MB jakos musza
sciagnac ;)

--
|_Witold_Wilk____<maniack_at_zawilcow.tyc.katowice.supermedia.pl>__|