Wolny dysk jest szybszy niż szybki (długie ale i c

Autor: Michał M. (m___michal_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 15 May 2002 - 15:06:03 MET DST

Witam

Kiedy kupowałem mój dysk miałem do wyboru albo Samsung 30GB, albo "lepszej"
firmy 20GB... przejrzałem testy (głównie te z Chip-a), zobaczyłem, że
różnica (w wydajności) pomiędzy Samsungiem a innymi dyskami jest dość mała i
pomyślałem tak.
Większy dysk ma na większej przestrzeni większą prędkość odczytu. Tzn. jeśli
na pierwszym gigabajcie, dysk 20GB odczytuje 30MB/s, to na 10GB ma już
20MB/s; w przypadku dysku 30GB różnica powinna być mniejsza. Wynika to z
budowy dysku twardego.

Podobnie, pozytywnie dla Samsunga będzie jeśli chodzi o czas dostępu.
Podczas testu, losowego czasu dostępu wychodzi na jaw (dość dokładny,
przybliżony) czas w jaki głowica dysku pokona połowę swej maksymalnej drogi.
Przeważnie szybki dysk "potrzebny" nam jest tylko w pierwszych 5-8GB. Skok
głowicy np. od 1GB do 5GB na dysku 20GB musi być większy niż na 30GB. Gdyby
zbadać czas dostępu w pierwszych 8GB (takiego samego technicznie) dysku 30GB
a 20GB to lepiej wyszedłby w tym teście 30GB...

Reasumując: Jeśli mamy do wyboru szybki dysk 20GB a "wolny" 30GB to
wybierzmy ten wolny bo ten wolny będzie szybszy ;-).

Bardzo proszę o wasze komentarze i namiary na program, który potrafi zbadać
dysk (czas dostępu, prędkość odczytu/zapisu) w pierwszych xxGB.

Pozdrawiam