Re: TFT - czy juz ??

Autor: Rafał Tomasik (rafal_at_zt.kielce.tpsa.pl)
Data: Wed 08 May 2002 - 08:22:14 MET DST

/// Kaszpir /// wrote:

> Aha , przypomniały mi się jeszcze dwie wady paneli i jedna zaleta paneli :-)
>
> Wady:
> - większośc paneli daje najbardzije czytelny obraz tylko pod takim kątem w
> którym uzytkownik patrzy na panel w prost , sporo gorzej jest przy oglądaniu
> panelu przy pewym kącie.
> Ale to zalezy od klasy panelu , częśc ma specjalne filtry zwiększające kat
> widzenia obrazu na panelach.

tak,
to poważna wada ...
mimo tego, iż jego użytkownik - jeśli przy nim pracuje - zawsze patrzy na
wprost

> - w paneleach moga być uszkodzone pixele (zaleznie od producenta , nawet
> kilkanaście ..) Dodatkowo podczas pracy ilośc uszkodzonych pixeli może się
> powiększać i nie można reklamowac takiego panelu chyba że ilośc uszkodzonych
> pixeli będzie wyższa od ustalonych według producenta.

dlatego jeśli juz kupowac LCD to juz dobrej firmy
w EIZO nie ma mowy o uszkodzonych pixelach
- producent nawet nie chce o tym słyszeć
http://www.eizo.com.pl/

jeszcze kilka słów o kontraście
wiadomo, że CRT ma wyższy jednak tylko pozornie
otóż wielu użytkowników bardzo lubi pracować na ustawieniach
jasnosc - możliwie min,
kontrast - taka wartość przy której uzyskuje się optymalną jasność.

przy takich ustawieniach przyjemnością staje sie praca na okienkach
w arkuszach, zestawieniach ....
jednak po odpaleniu programu testowego okazuje się, że poziomy
szarości z zakresu 1-8 % sa niewidoczne !
po prostu czarne ! (widać to szczególnie na zdjęciach)
ustawienie właściwych parametrów sprowadza sie na ogół do
podniesienia poziomu jasności - wtedy pojawiają się już szarości
z zakresu 1-8 % jednak monitor daje po oczach tak, że koniecznością
staje się obniżenie poziomu kontrastu.
realnie kontrast spada do 1:300
1:700 to więc czysta teoria.
no chyba, że ogladamy filmy, lub pracujemy w grafice - wówczas
nie musimy tak radykalnie zmniejszać jasności przełącznikiem
kontrast.
idealnym rozwiązaniem dla CRT jest prac jakby w dwóch trybach
- windows, programy tekstowe, aarkusze i takie tam (jasnosc min, kontrast max)
- zdjecia, filmy (kontrast max, jasnosc - 50%)

gdzieś trafiłem obszerny artukuł na ten temat
(nie wiem tylko gdzie)

w LCD nie ma tych probmemów
po odpaleniu programu testowego wszystkie poziomy szarości
widziane są w odpowiednich proporcjach i można normalnie pracować.
w CRT zaczynaja się schody ...
gdy jest pięknie, znikają dolne poziomy szarości, gdy podjaśniamy
wszystko zaczyna świecić.

oczywiście dotyczy to CRT średniego zakresu cenowego

Rafał